2 nov. 2016

Groenten en fruit invriezen

Ik kook heel veel vanuit de diepvries. Voor mijn Portugeese soep bijvoorbeeld, hoef ik alleen een aardappel te schillen, een ui en wat knoflook te pellen en de rest haal ik uit de diepvries. En na het maken van de soep, vries ik het in porties van 1 persoon in (2L is ong 7 à 8 porties).

Gisteren vroeg mijn buurvrouw mij wat ik allemaal invroor, m.n. aan groenten. Ik beloofde toen daar een blog aan te wijden. Bij deze... 

Binnenkort volgt een blog over waarom we eigenlijk moeten invriezen en hoe men dat vroeger deed. 

Maar nu eerst... Hoe en wat vries je in?


Sommige etenswaar kan er zo in. Gesneden is dan altijd handig. Dit geldt bijvoorbeeld voor:
* paprika
* prei (hou ik wel ff kort onder een hete kraan - let er wel op dat het droog ingevroren wordt!)
* bosuitjes (zie opm. bij prei)
* maïsjes
* geraspte kaas (kan bevroren op je bord macaroni - zakje na de maaltijd weer gewoon invriezen - dit kan ettelijke malen zonder problemen)
* citroen: rasp, sap (in silikonen ijsblokjeshouder) en schillen (makkelijk te raspen naar neemt wel veel ruimte in)
* gember (schilletje schraap je er bevroren gemakkelijk af - snijden in blokjes)

Blancheren:
Andere etenswaar kun je het beste blancheren: pan water koken en (m.b.v. een zeef of vergiet) de geschilde en gesneden groenten er 3 minuten in laten koken. Daarna op een theedoek goed (!)  drogen alvorens in het zakje te doen.

Als je wilt kunnen "graaien" (handjevol in de pan i.p.v. het hele zakje) dan raad ik aan om het zo plat mogelijk in te vriezen. Eenmaal ingevroren kun je het losmaken en opschudden.

Blancheren doe ik met:
* sperziebonen
* wortel
* broccoli
* courgette
* bleekselderij
* rode kool, spitskool enz

Anders:
* champignons die bak ik 3 minuten in hete olie

Volgens internettips kun je ook invriezen:
* witlof
* bloemkool
* aubergine
* blijkbaar kun je ook veel fruit invriezen maar daar heb ik te weinig ervaring mee (de druifjes vond in niet lekker meer en citroen en sinaasappel heb ik wel hierboven beschreven). Het gaat echter sowieso ten koste de van van de smaak. Je kunt ze voor smoothies ed wel makkelijk invriezen... Bijvoorbeeld bananen (hoe dat moet? Geen idee!).

Hoe lang is het dan houdbaar?
* geblancheerde en gesneden groenten: maximaal 3 maanden.
* geblancheerde sperziebonen, wortel, broccoli, witlof en bloemkool: maximaal 12 maanden
* ingevroren aubergine, courgette, paprika en winterwortel: maximaal 12 maanden

Maaltijden invriezen: 
* Als je maaltijden wilt invriezen dan zijn rijstmaaltijden het beste. 
* Aardappel kun je uiteraard ook invriezen maar hou er wel rekening mee dat het papperig wordt. 
* Hetzelfde gebeurt met gekookte of gebakken uitjes.

Porties (mijn richtlijnen):
* bleekselderij: 1 stengel is ong 100g
* kool: 1 portie is ong 150g
* 1 gemiddelde wortel is ong 115g

Let op: 
Mocht je nou gelijk enthousiast aan de gang willen met het invriezen, doe dat dan in KLEINE STAPPEN want je hebt tijd nodig om te schillen en te snijden en te blancheren. Daarna moet het drogen en dat kost niet alleen ook tijd maar vooral ruimte

Hou ook goed bij wanneer je wat invriest. Zelf heb ik een aparte lijst voor de groenten en voor t vlees. Die laatste zal ik ter illustratie aan deze post toevoegen...

Gisteren heb ik bijvoorbeeld weer een bakje wortels klaargemaakt en wat prei (die hoeft alleen onder de hete kraan). Vandaag de pompoen, paprika en, als het lukt, de spitskool. Ondertussen ga ik weer een heerlijk soepje maken en invriezen... 

Smullééééén....

(zie voor meer tips bijvoorbeeld op: http://www.hetkanwel.net/2015/12/23/dit-kun-je-allemaal-invriezen/ )
(zie ook mijn blogpost over Houdbaarheidsdatum en Uiterste Verkoopdatum)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen