18 feb 2017

Met Anja naar Portugal 1 (inleiding, taal en reistips)

Hier is die dan: de eerste in een serie post met reistips over Noord en Centraal Portugal!

Kortgeleden is Anja naar Portugal geweest. Omdat ik daar vele jaren heb gewoond, heb ik haar toen diverse reistips meegegeven. Deze tips ga ik voor jou nogmaals opschrijven en aanvullen met plaatjes en linken...

Deze keer de inleiding met: 
  • enkele algemene tips over type Portugal-vakanties
  • welke delen van deze serie reistips nog gaan komen 
  • enkele linken voor wie in dit avontuur met mij mee gaat... 

Ik zal 1 a 2 posts per maand over Portugal schrijven en ik zal deze post en andere posts regelmatig bijhouden zodat deze Portugal-reeks mooi up-to-date blijft...


Contact met mij:
Voel je vrij om contact met me op te nemen voor vragen. Ik ben geen reisgids dus als ik het niet weet dan zal ik dat ook aangeven. Heb je een interessante link voor me, geef dat dan ook door. En... heb je ervaring? Laat dan een leuk bericht achter zodat anderen die ook kunnen lezen!



Welk type Portugal-vakantie zoek je?
Zoek je een schitterend vakantieland die ook nog eens super goedkoop is: ga dan naar Portugal.
Boek gemakkelijk een Fly-Drive, waarbij je bijvoorbeeld in het noorden een auto huurt en die in het centrum weer inlevert. Ik hoor daar altijd goede geluiden over.

  • Strandvakantie: Hou je van alleen liggen op t strand en struinen over toeristische boulevards: ga dan naar de Algarve, puntje zuiden.


  • Strand & Sightseeing: wil je vanuit je hotel echt een mooi stuk Portugal zien: rij dan noordelijk richting de Alentejo (tussen Algarve en Lisboa in). Dit gebied is prachtig om de Moorse steden te bezoeken. Het is daar echter droog en erg warm in de zomer. Hou hier rekening mee. Met name door deze regio is Portugal de grootste exporteur van kurk in de wereld (ik meen iets van 30%).

  • Backpacken / wandelvakantie: hou je van prachtige wandelingen door de bergen, neem dan het noordelijkste deel (boven Porto). Deze omgeving is echt schitterend.

  • Auto-vakantie: rij je ook graag en wil je een indruk van Portugal, volg dan samen met Anja en mij de beschreven route Met Anja naar Portugal, waarbij je via de prachtige noordkust van Spanje Portugal binnenkomt en rij dan richting Lisboa en daarna weer richting Spanje. 
Hou dan bij de terugweg rekening met het feit dat de weg dwars door Spanje (middendoor) wel heel vermoeiend is om te rijden i.v.m. de hitte en de vele (gevaarlijk rijdende) vrachtwagens... Het wordt niet voor niks de "estrada da morte" (weg des doods) genoemd. Maar ja, zolang ik nog kan bloggen betekent het dat het is mij nog steeds gelukt is😉. Gewoon airco'tje aan (of ARKO*) en mooie muziek erbij en gewoon doorbijten... HĂ©Ă©Ă©Ă©rlijk!

* ARKO is de voorloper van AIRCO en staat voor Alle Ramen Kunnen Open đŸ˜‰





Over de serie "MET ANJA NAAR PORTUGAL":
In deze serie komen (van Noord naar Centrum) de volgende delen aan bod (soms samen in een post):
  1. MINHO: BRAGA / GUIMARÃES
  2. PORTO (lelijke versie: OPORTO)
  3. NOORDWESTELIJKE KUSTLIJN: AVEIRO / FIGUEIRA DA FOZ / NAZARÉ
  4. BUSSACO (BUÇACO) & LUSO
  5. HOOGSTE GEBERGTE (SERRA) VAN PORTUGAL: SERRA DA ESTRELA
  6. COIMBRA
  7. ÓBIDOS / FÁTIMA / BATALHA / CONÍMBRIGA
  8. LISBOA / SINTRA
Deze serie is geen poging om de toeristische boekjes of websites te vervangen maar gewoon mijn eigen ervaringen en tips van mij aan Anja en aan jou, aangevuld met ervaringen en tips van anderen (dat zal ik als zodanig ook aangeven). Voel je vrij om op mijn posts te reageren met opmerkingen of aanvullingen! Je kunt voor vragen ook altijd contact met mij opnemen...






Taal:
Portugees is de 3e moeilijkste taal van de wereld. We weten allemaal dat Nederlands moeilijk is wegens de uitzonderingen, maar Portugees is moeilijk vanwege de regels. Vooral als het gaat om accenten en om werkwoorden. Een troost voor wie deze mooie taal wil leren: alle regels zijn te verklaren... Voor de overigen: geen paniek. Met Frans kom je sowieso al een eind en met Engels (en heel soms Duits) tegenwoordig ook. Heb je de app "Translate" op je mobiel dan is het helemaal super. Bij het schrijven van deze serie zal ik de fonetische (klank) uitspraak tussen [...] zetten zodat je die kunt gebruiken. Hanteer in ieder geval deze regels:

  • "-o" of "-os" aan het eind klinkt altijd als [-oe / -oes] evenals de "u"
  • "lh" is ongeveer [lj] en "nh" is ongeveer [nj]



Wat algemene reistips:

  • Advies tolwegen: als je Portugal binnenrijdt, volg bordjes tol voor buitenlanders (estrangeiros) en koppel daar je creditcard aan je kenteken door even je creditcard in het apparaat te doen. Dit voor de paar verplichte tolwegen (piepkleine bedragen, bijvoorbeeld 50ct). Verder zijn de niet-tolwegen ook prima te rijden... Soms scheelt het echter een uur rijden... Een goede ANWB kaart van Portugal en Spanje is een aanrader (koop je het liever daar dan vraag je naar een "mapa de auto-estradas de Portugal e [i] Espanha".
  • Advies tanken: dit is het goedkoopst in Spanje, maar in Portugal valt het ook wel mee.
  • Uur tijdsverschil in Portugal trouwens: zoals in Engeland moet je je klok een uurtje terugzetten...
  • Openbaar vervoer: het treinnetwerk is van hoge kwaliteit (intercity is vergelijkbaar met ICE en rijdt al meer dan 20 jaar). Metro in Lissabon ook. Taxi is daar heel goedkoop (zie link hieronder) en zeker een aanrader op onbekende plaatsen. Lokale bussen of trams zijn leuk maar niet zo confortabel.
  • Rijgedrag: dat het Portugeese volk extreem sociaal is, zie je ook terug in het rijgedrag. Even tuuteren en er kan op een tweebaansweg gewoon een derde auto tussendoor terwijl de medeligger en de tegenligger gewoon even een beetje de berm in rijden. Beetje link is het wel, maar dat is wel gewoon daar. Daarnaast kan het mijns inziens nooit gevaarlijker zijn dan het rijgedrag (m.n. het bumperkleven) van de Belgen. Pffttt... Ben altijd blij als we BelgiĂ« weer overleefd hebben, hoor...
  • Boodschappen: langs de (snel)wegen staan zo nu en dan wat kraampjes met bijvoorbeeld vers fruit. Vaak zie je een paar honderd meter ervoor een bordje staan of hangen (met stift op een groot karton geschreven) om het koopwaar aan te kondigen. Hier fruit kopen is zeker een aanrader: erg vers plus erg goedkoop (hou wel je portemonee in de gaten, vooral als er meer toeristen staan). Verder zul je in de grote steden vaak grote shoppingcenters vinden. Voor de "gewone boodschappen", kun je bijvoorbeeld naar de Hypermarkt Continente. Daar vind je vanalles (vanaf kleren, boeken en tuinstoelen, tot aan fruit, vers brood, vers vlees enz). Gratis parkeren!



Handige linken voor onderweg:

          estrada origem = weg waar je vandaan komt
          estrada destino = waar je naar toe gaat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten