Waarom lukt het zo vaak niet om je administratie op orde te houden??

Afijn. Als eerste dit:
Als je je iets voorneemt om te doen wat tot op heden nog nooit is gelukt terwijl de wens er wel altijd is geweest, gaat dat hoogst waarschijnlijk ook deze keer niet lukken. De manier zoals jij dat wilt, past blijkbaar niet bij jou...
Als je je iets voorneemt om te doen wat tot op heden nog nooit is gelukt terwijl de wens er wel altijd is geweest, gaat dat hoogst waarschijnlijk ook deze keer niet lukken. De manier zoals jij dat wilt, past blijkbaar niet bij jou...
Onthou dit: alles is te leren, MITS het bij jou past! Hou daar altijd rekening mee en je frustratie zal afnemen!
Dus, moet je allereerst uitvinden waarom iets niet lukt om het daarna zo aan te passen dat het belangrijkste deel wel lukt. Bijvoorbeeld: ben jij geen opruimer, waarom wil je je huis dan per sé goed opgeruimd houden? En dat in álle hoekjes en gaatjes??? Waarom zet je niet in iedere kamer een of 2 rommelbakjes of laatjes waar je gewoon alle rommeltjes in doet? Of een speciale stoel waar je de kleren overheen gooit?

Een tip:
Plan een maandelijkse administratiedag in en werk met gekleurde mapjes en met bakjes.
Hoe ik dat doe? Ik doe alle post, briefjes enz altijd in een mapje. Dan blijft het netjes bij elkaar. Soms lukt dit niet en laat ik het gewoon in mijn postbakje liggen tot de administratiedag. Als ik wat zoek, weet ik dat het iig in dat bakje ligt.
De kleuren:
- Omdat je er meestal wel wat mee moet (al is het alleen doorlezen), doe ik alles in principe in een BLAUW mapje.
- Moet het alleen opgeruimd worden in de ordners, verwissel het dan voor een GROEN mapje.
- Moet je het ff in de gaten houden (je hebt een brief gestuurd en wacht op antwoord), gebruik dan een ROOD mapje.
- Een GEEL mapje gebruik ik bijna nooit - alleen maar voor lijsten die bijgehouden moeten worden of zo.
Zo kun je snel en geordend alles in je bakje houden tot de volgende administratiedag... Dan pas ga je opruimen. Een kanttekening: mijn ervaring is dat als je ze op kleur in 4 verschillende bakjes houdt, het nog niet werkt. Je bakje moet uitpuilen, want dan heb je gelijk een stok achter de deur...
Tenslotte nog een belangrijke: van alle brieven die je verstuurt, hou er altijd een kopietje van achter (in een rood mapje) voor eigen administratie! Desnoods maak je er met je mobiel een foto van ;-)
Zo. Dat waren mijn tips. Nu jij! Zet 'm op! En bedenk iedere keer waarom iets niet lukt: is het wel een handig tijdstip? Heb je genoeg materiaal in huis? Is de indeling van je ordners wel handig? Waarom heb ik er steeds geen zin in? Is mijn wens wel realistisch? Wat kost het me op deze manier en wat levert het me op?
Zo. Welkom bij de moedige administratieve doorzetters!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten