29 nov 2016

Handwerk bloopers

Vandaag een kijkje achter de schermen: een paar grappige dingen die tijdens het haken fout zijn gegaan.

Van sommige van deze dingen zal ik de originele patroontjes (mét hoe het wel goed is gekomen) later nog wel op de blog zetten... En weet je, als ik weer iets leuks heb wat mislukt is, dan vul ik deze post aan, goed?





1. Mijn leukste blooper: de kinderwagen.
Ik heb het originele patroon er ook maar even bij gedaan...
Tja, geef mij maar een stapsgewijs beschreven patroon want dit kost me heel veel uur puzzelwerk en dan ziet die er zo uit... grrrr...

(Annette zou m ook nog eens proberen... Ben benieuwd. Laten we t erop houden dat t ligt aan t patroontje... hihihi...)



2. Dit marmotje is ook leuk. Die zal ik later "goed" posten. Nu deze. Wat zo leuk is aan dit patroontje is dat er diverse beschrijvingen zijn om te variëren met de vlekken: ik meen 3 opties voor de kop, 3 voor het middenstuk en 3 voor het achterlijfje. Dus een kwestie van de gewenste combi kiezen en dan gewoon tellen... Tja, moet je wel goed tellen, hè?





3. Ook voor het haken van de ledematen... en de staart van dit muisje... moet je goed blijven tellen want anders komen ze op de verkeerde plek terecht...Oeps!!
Dit slapende muisje heb ik al wel eerder op mijn blog gezet. 





4. Een beginnersfoutje: als je gaat bollen in je patroontje (dus in je gehaakte cirkel niet meer meerderen), bolt die automatisch zo dat je haaknaald aan de binnenzijde komt.
Nu weet ik: even 1 of 2 toeren laten doen en dan omkrullen, want van binnen naar buiten insteken is vooral met kleine priegelwerkjes zoals bij dit eendje een heuse polsenbreker! Vooral als je steken gaat samenhaken. En dat moet je ook niet zo moeilijk doen zoals ik in het begin met 2 haaknaalden het draadje door de 2 hele steken heen wurgen (neem alleen voorste lusjes mee en haal draad eerst door 1e lus dan nieuw stukje door 2e lus en dan door 3 lussen... net zo makkelijk!). Dus: niet van binnen naar buiten haken... Die les heb ik nu wel geleerd hoor...





5. Wat schattig, dacht ik. En... een hartje borduren op een lakentje moet toch niet zo moeilijk zijn, hè? Tja... moet ik niet beginnen met een zeer elastisch hoeslaken... Dan wordt het hartje een 'rekbaar begrip'... Maar ja: van naaien en vrij borduren word ik sowieso niet vrolijk. Heb maar niet meer aangeboden om kussensloopjes te borduren...






6. Een babydekentje... het eenvoudigste haakwerk dat er is. Maar... niet als je kabels gaat haken. Een uitdaging, daar hou ik wel van. Detail: toen ik met die kabels en vlechten ging haken, kromp mijn werkje dusdanig dat dit ineens een kwart dekentje werd. Ik had eerst bedacht verder te gaan als 1 van vier granny's (stukken) maar dat werd me teveel werk... Dus... als je gaat kabelen of vlechten: hou het dubbele aantal steken aan...



7. Als laatste deze volwassen zeemeerminnendeken: open aan de achterzijde zodat je er lekker in kunt wegkruipen en voeten gaan tot aan het smalste deel: de staart zit er apart aangehaakt. Mooi toch? Wat je hier op de foto niet ziet is dat er in dit schattige dekentje nog niet eens een barbie past... Patroontje van een Engelse YouTube gehaald maar ergens het verkeerde aantal steken opgezet... 






Foutje! Bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten