15 jul 2020

Koken met de diepvries

Heb jij het idee dat de diepvries niet zo belangrijk is bij kleine huishoudens? 

Dan heb jij het helemaal mis. Júíst bij kleine huishoudens gaat er vaak eten de prullenbak in als je niet slim gebruik maakt van je diepvries. En echt... Geloof me nou maar: aan een vriesvakje heb je echt niet genoeg! 

In mijn vorige post groenten en fruit invriezen, heb ik je vooral verteld wát ik invries en hoe je dat het beste kunt doen. 

In deze blogpost leg ik je uit hoe ik er zelf mee omga: 
het bijhouden van diepvrieslijsten (gratis op te vragen!)
het boodschappen doen 
en zo hier en daar wat tips. Dus kijk maar wat jij handig vind en pas dat dan ook toe...

Laat ik beginnen bij de diepvrieslijsten. Klinkt erg ingewikkeld maar dat is helemaal niet zo: je moet gewoon goed bijhouden wat er in je diepvries zit en wanneer het ingevroren is. That's all...



DIEPVRIESLIJST(JES):
Nu hou ik van lijstjes, dus heb ik hierbij mijn voorbeelden van hoe zo'n lijst eruit ziet. Hang het op een handige plek zodat je t ook niet vergeet. Bij ons hangt die aan de binnenzijde van een keukenkastje.

Omdat het nou eenmaal makkelijker schrijft op papier dan op de plastic zakjes, ben ik een paar jaar geleden begonnen met het coderen van de zakjes zodat ik de info op de lijst kon schrijven ipv op het plastic zakje.
Jaren terug begon ik gewoon bij A en ging dan door tot ik bij Z kwam en begon ik daarna weer opnieuw. Toen ik trouwde, gin ik wat vaker dingen invriezen en dus rouleerde het wat sneller. Om niet op 2 zakjes dezelfde code te krijgen had ik bedacht om de 1-persoonsporties gewoon zo blijven coderen, en die te onderscheiden van de 2-persoonsporties, hanteer ik daarvoor de AA, BB, CC, ...ZZ-codes. Zo kun je ook makkelijk zien waar maar 1 vleesje inzit of 2 en waar 1 portie nasi inzit en waar 2. En om het  Als bijv. vlees wat makkelijker terug te vinden in de diepvries, zet ik, als het nog in de originele verpakking zit, er een * bij zetten. Voorbeeld: als ik 2 gehaktbakken die nog in de originele verpakking zitten, wil invriezen, kijk ik naar de laatst gebruikte dubbele code die ik heb gebruikt in de lijst. Is dat GG, dan schrijf ik op de gehaktballen HH* - eenvoudiger kan ik het echt niet maken!

Hieronder zie je de (rode) vlees- & maaltijdenlijst en diverse opties van de (groene - hoe kan het ook anders) groente-&fruitlijst met een voorbeeld hoe ik zoiets invul (ze zijn gratis op te vragen door ff mailtje te sturen naar judyscorner16@gmail.com):


Vlees- & Maaltijdenlijst

Groente- & Fruitlijst





MAALTIJDEN INVRIEZEN:
Ooit had ik de maaltijden apart in een lijst, maar dat werkte niet voor ons. Nu schrijf ik de maaltijden in de rode lijst erbij en markeer ze met een stift. In de foto hierboven zie je dan bijvoorbeeld de gebakken pannenkoeken en de zelfgemaakte soep: portugese basissoep.


Tips voor maaltijden invriezen: 
* Als je maaltijden wilt invriezen dan zijn rijstmaaltijden het beste. 
* Aardappel kun je uiteraard ook invriezen maar het kan wel ietwat papperig worden. Liever eerst blancheren (zie blogpost over groenten en fruit invriezen)
* Hetzelfde gebeurt met gekookte of gebakken uitjes. (rauw kan wel: zie blogpost over groenten en fruit invriezen)
* Sauzen zijn helemaal goed om in te vriezen
 
 Porties (mijn richtlijnen):
* bleekselderij: 1 stengel is ong 100g
* kool: 1 portie is ong 150g
* 1 gemiddelde wortel is ong 115g

Hoe lang is het dan houdbaar?
geblancheerde en gesneden groenten: maximaal 3 maanden.
geblancheerde sperziebonen, wortel, broccoli, witlof en bloemkool: maximaal 12 maanden
ingevroren aubergine, courgette, paprika en winterwortel: maximaal 12 maanden



 
RECEPTEN-BAKJE:
En... eh... over maaltijden gesproken... Vooral toen ik nog op mezelf woonde, vond ik het heel moeilijk om gevarieerd te eten. Nog is het niet echt mijn ding om te lang stil te staan bij gezond eten, boodschappen en koken. Maar... ik ben niet van het klagen dus ik ga dan dingen verzinnen...

Nu heb ik een paar jaartjes terug een soort van "recepten-bakje" samengesteld: het bakje bij de Xenos gekocht en kaartjes en tabbladen bij een boekenwinkel. Op die kaartjes kon ik dan vanalles schrijven over 1 maaltijd: hoeveel porties het is, soms ook welke ovenschalen de juiste grootte hebben voor de beschreven hoeveelheden en achterop soms de stappen voor het koken (wat eerst en wat daarna). Maar het allerbelangrijkste zijn de ingrediënten: bovenin wat er uit de diepvries (DV) gehaald moet worden en daaronder (++) wat er nog meer bij komt kijken. Zo wordt t wel heel makkelijk om een boodschappenlijstje samen te stellen...


En weet je? Als we nasi of macaroni aten, kocht ik eigenlijk altijd wel zo'n groentepakket*. Vooral omdat ik geen uren in de keuken wilde staan. Maar nu heb ik gewoon uitgevogeld wat daarin zit en ook op het kaartje geschreven. Het meeste ligt dan wel in de diepvries voor het grijpen. En dan ben je ook zo echt snel klaar met je maaltijd... En het is niet alleen stukke goedkoper, er wordt ook niks meer weggegooid (er ging meestal wel een deel niet in de pan en dat ging alle kanten op stinken). Fantastisch toch?

* wat ik heb staan voor NASI: kool, champignons, rode paprika, wortel, ananas, taugé en ui (allemaal uit de DV)
* wat ik heb staan voor MACARONI: paprika, champignons, courgette, ananas, maïs, geraspte kaas, ui en cervelaatworst (allemaal uit de DV)




BOODSCHAPPEN:
En boodschappen? Die doen we wekelijks. Dat scheelt ook centjes namelijk. En als er dan vlees of groente in de aanbieding is? Meenemen en... eh... invriezen! We schrijven de maaltijden voor die week in een kalender en dan pakken we de kaartjes en noteren we wat we nog nodig hebben. Het leuke van invriezen is ook dat je zelf kunt bepalen hoe groot de porties zijn die je direct en nog bevroren in de pan doet! Het voordeel van het op de kalender schrijven is dat je elke dag weet welk vlees je alvast uit de diepvries moet halen. Trouwens hanteer altijd de gulden regel om ziekteverwekkers geen kans te geven maar toch zo veel mogelijk de smaak te behouden:

VLEES ALTIJD SNEL INVRIEZEN MAAR LANGZAAM ONTDOOIEN




KOKEN VOOR 1 PORTIE:
Behalve dat je evenveel tijd kwijt bent voor 1 portie als voor 2 of meer (vooral als je veel uit de diepvries haalt), is het echt niet handig om voor 1 portie te koken. Bij mij brandde ook mijn aardappeltjes regelmatig aan omdat er dan voor 1 portie nèt te weinig water in zat. En daar ga je al. Bovendien is de afwas is ook hetzelfde als je voor meerdere porties kookt. Dus waarom niet voor meerdere porties koken en dan gewoon invriezen? Als je bijvoorbeeld macaroni kookt, kook dan voor 4 porties en vries er 3 in. De volgende dag doe je hetzelfde met nasi. Voilà... je hebt na 2 dagen maar liefst 6 maaltijden. Als je de mix niet te vloeibaar maakt, kun je ze ook in zo'n hersluitbaar diepvrieszakje doen en zo plat mogelijk invriezen. 

Kook je aardappelen? Kook dan ook 2 porties en eet de volgende dag gebakken aardappeltjes. Heb je aardappelpuree gemaakt? Volgende dag het 2e portie opbakken met een uitje en wat Maggi en wat geraspte kaas (ook uit de diepvries). Mjammmmmmie... Trouwens, wij hebben nu de krieltjes gevonden. Grandioos! Je wast ze ff en snijd ze doormidden en koken maar... En ook die zijn opgebakken best lekker... Zorg er wel voor dat je ze zo snijdt dat de stukjes allemaal ongeveer even groot zijn, anders is de ene gaar en de andere niet en dat is echt strontvervelend!





HERSLUITBARE DIEPVRIESZAKJES:
Let op dat je niet diegene neemt met een ZIPsluiting, vooral als je maar beperkte ruimte hebt. Tegenwoordig zijn die handige te verkrijgen bij de Albert Heijn (maar dan grote én kleine samen en die met balletjes zijn super onhandig om op te schrijven, dus let op dat je die niet pakt), bij de HEMA en bij de SO LOW.
Tip: ga je groenten snijden, pak dan een litermaatje waar het plastic zakje in past en vouw die open om de rand heen. Nu kun je de stukjes gemakkelijk van je snijplankje erin schuiven.




WIST JE DAT...
... je zelfs appeltaart (zie onze appeltaart-keurlijstje) kunt invriezen? 
... je ook rauw deeg (voor zandkoekjes... of appeltaart...) kunt invriezen?
... je kruiden kunt invriezen door ze te mengen met olijfolie en in een ijsklontjeshouder in blokjes in te vriezen?
... er ook 1-minuut rijstbakjes bestaan (bij de Albert Heijn) maar die stukke duurder zijn dan zelf ff rijst koken?
... je rijst, aardappelpuree en bonen (witte danwel bruine) niet te lang moet laten staan (ook niet in de koelkast) omdat dit ideale voedingsbodems zijn voor schimmels en bacteriën? En je bacteriekolonies kunt herkennen door glanzende bolletjes erop...?
... groente uit de diepvries weliswaar iets minder van smaak zijn, maar wel degelijk vers?
... je ook brood lekker vers kunt houden (ontdooi ze op een bordje met een wegwerpdouchemutsje erover tegen het uitdrogen) en je zelfs lunchpakketjes kunt klaarmaken voor komende week (met bijvoorbeeld vleeswaren en kaas)?
... je niet teveel groente in een keer moet willen klaarmaken voor de diepvries? Anders doe je dan 1x maar nooit weer...
... ik voor jou ook een blogpost heb geschreven over de Houdbaarheidsdatum & Uiterste Verkoopdatum?
... je hier nog veel meer weetjes, tips en recepten kunt vinden?
... het super handig is om op een autovakantie een bevroren maaltijd mee te nemen en die te eten op de eerstvolgende camping? (zie hier voor meer kampeertips)


... je na dit allemaal ter harte te hebben genomen, je beseft dat:

vooral voor 1-persoonshuishoudens een grote diepvries toch wel heel errugg handig is?


Dus... ga lekker gebruik maken van die diepvries, geniet van je eten en maak er een feessie van!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten