30 jul 2021

Van jeansbroek tot bureaustoelhoes

Heb jij ook al jaren een lekker zittende bureaustoel maar die helemaal aan het slijten is? En heb je ook een versleten jeansbroek die je weg wilt doen?

Hieperdepiep... Dan kun jij dit ook maken! 👏

Advies is alleen om dit niet in 1x te maken maar trek er gerust een week of 2 voor uit, omdat het anders je pols kan kosten...



Een paar jaartjes terug had ik de zitting van onze bank vernieuwd en er een Zeeman-2persoons dekbedovertrek overheen genaaid (blog volgt nog). Van een overgebleven stuk stof heb ik toen een eerste hoes gemaakt voor de bureaustoel. Dat was vrij eenvoudig: gootje genaaid, elastiekje er doorheen en klaar... dacht ik. Maar iedere keer dat ik ging zitten, of beter: dat ik opstond, schoof de hoes weer van de zitting af. 

Om knettergek van te worden. Dat moest dus anders.



En toen zag ik dit idee om denim-stof te gebruiken (hergebruiken dus) op Pinterest. Zo gezegd, zo gedaan... 



Ik begon met de rugsteun: niet alleen omdat ik al een hoes had voor de zitting, maat ook omdat ik die achterzakken zo vreselijk leuk vond om op de rug te doen! 😊




Daarna ook de zitting vernieuwd met stof van de broekspijpen. En omdat er zelfs een beetje elastan zit in deze stof, rekt het ook lekker strak om de stoel heen en zit die als gegoten!

Later heb ik achterin nog wel ff de plooien van de zitting wat sterker gemaakt om het minimale aan verschuiving echt uit te sluiten en heb ik ook ff wat rafels weg moeten knippen (anders gaat onze lieve Milly alsnog de "zitting opheffen"), maar... kijk eens wat voor een gaaf resultaat. En dit zit echt super lekker. 



Jeans wassen?? 
Deze hoes kun je natuurlijk gewoon in een jeanswasje meewassen! Weet je trouwens dat je jeans eigenlijk niet mag wassen? Die moet je buiten laten luchten! Dat doen de cowboy's ook, naar blijkt. En wasverzachter is helemaal uit den boze. Dan kun je beter een klein scheutje azijn erbij doen. Omdat we in Nederland meer regen hebben dan "lekker droge lucht" om je was in te laten luchten, was ik mijn jeans toch maar wel, maar dan op een kort programma... Hoe doe jij dat? (zie hier veel meer do's & don'ts voor je jeans-was!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten