15 jul 2021

PTT-envelop haken

Onlangs zag ik op Pinterest een super leuk idee: een envelop van de PTT... jawel: haken! 

Dat plaatje was wel een "Love Letter" (ook super leuk, natuurlijk), maar ik heb dan zoiets van: als je een PTT-envelop wilt maken, dan moet je het wel zo origineel mogelijk maken, hé? 

En ik wilde Wil heel erg bedanken voor een grote gunst die voor ons gedaan is en dat kon mooi zo op een kartonnetje dat ik achterop heb geplakt nadat ik de hele kaart al gehaakt en... jazeker: geperst had!

Wel jammer dat die als een brievenbuspakketje van PostNL pas na zo'n 3 maanden geleverd werd. Tja, waren sommige dingen maar weer gewoon als vroeger, bijvoorbeeld dat je post weer gewoon bezorgd werd zoals het hoort... 


Hieronder zie je hoe deze envelop tot stand is gekomen...

Eerst een rechthoek gehaakt met alleen maar crème-witte (W) vasten. Start met zo'n 41 kettinglossen en haak zo'n 40 vasten vanaf het 2e lusje. 

Dit is saaaaaaiiii werk! Vooral als je dit maar liefst zo'n 24 toeren moet volhouden! Maar, zoals bij alles in dit leven: ook hieraan kwam weer een eind.


En dan kan het leukere deel beginnen: de omlijning...


CONTOUR

Zodra je de gewenste maat van je envelop hebt bereikt, haak je 2keerlossen (kL) en haak nu 1 vaste in ieder lusje tot je helemaal rondom bent geweest (3 in de hoekjes!) en eindig met een halvevaste in de eerste contour-vaste.

Vervolgens gaan we verder met 3 kleurtjes: naast de crème-wit (W), gebruiken we nu ook rood (R) en donkerblauw (B). Ook die haken we met vasten, maar dan met 3 kleuren en dus steeds de vaste afmaken met de volgende kleur draadje. Gaaf is die, niet?

  • met W haak je 1v in de vorige toer. Dan, terwijl je het witte draadje van bovenop het blauwe draadje vasthoudt, haak je met B ook 1v. Haak nu weer 1v met W, maar zorg ervoor dat je het blauwe draadje meeneemt door het bovenop de witte te houden. Leg nu de witte en blauwe draadjes bovenop de rode zodat ze meegenomen worden en haak 1v met R. Ga zo door en haak achtereenvolgend W - B - W - R - ... Let er wel op dat je in het lusje vlak voor de hoekjes 2v haakt (ipv 1v), in het hoeklusje ook 2v en in het lusje pal daarna ook 2v, zodat het minder gaat krullen. Tenminste... dat is wat ik hier heb gedaan... 

De zogenaamde postzegel met de datum, is gemaakt met halve vasten en dan ook steeds een ander kleurtje draad er doorheen halen.

De naam is gemaakt met zwart en ook met halve vasten. Wat ik nu ander zou doen is dit veel losser haken. Daar heb ik me bij vergist. Gelukkig is het bij het persen (met de strijkbout en onder een vochtige doek) wel aardig recht getrokken. Ach, zodoende leert men, toch?






AFWERKEN...

Je kunt het eventueel ook ander "afmaken", bijvoorbeeld met borduursels, vilten hartjes, knoopjes en eventueel wit vierkant vilt achterop naaien en de envelop "dicht" te kunnen maken (naai die dan een kwartslag gedraaid, zodat je aan de 4 zijdes 4 driehoeken krijgt die je dan naar achteren vouwt - leuk om er dan nog wat in te stoppen aan tekst of zo)


Maar omdat dit voor nu al werk genoeg was, heb ik de verdere tekst maar ff op een kartonnetje geschreven en op de achterkant geplakt (dan is die lelijke achterkant ook weggewerkt😉)




Tja, en dan hopen dat de post m in ere op de bestemming aflevert... 😕




LINKEN...

(bijv de Love Letter van de
site van King Cole)
Hieronder zie je nog welke ik tegenkwam op Pinterest (ik heb echt alles gehaakt, hier is ook veel geborduurd, dat is net ff wat makkelijker, maar ja... uitdaging, hé?):

King Cole-site

Geen opmerkingen:

Een reactie posten