26 jun 2021

Toilettasje met heel veel verschillende haaksteken

Misschien heb je het al door, maar ik hou van hele diverse projecten. Ik heb best wat geduld en discipline om door te zetten en iets af te maken, maar er moet ten eerste wel een uitdaging in zitten en ten tweede moet het erg afwisselen

En toevallig had nog een toilettasje nodig. Mooie uitdaging, dus. He-le-maal op maat gemaakt. En als je goed naar de foto kijkt, zie je dat ieder stukje weer met een andere haaksteek is gemaakt. 

Haaksteken die in deze blogpost beschreven worden:

  • vasten
  • wieltjessteek (lapje 3)
  • tunisch haken (eerst noemde ik dit Tunesisch haken...😂😂😂)
  • Judith-steek (met stokjes) (lapje 4)
  • waaier-steek (lapje 6)
  • krokodillen-steek (lapje 6)
  • kabels (lapje 7)
  • mandjessteek (lapje 7)
  • wavelsteek (lapje 7)
  • blaadjes (lapje 7)



fotootjes


Ik zal hieronder alle delen met je doorlopen en aangeven hoe je die maakt. 

Maar, om het niet enorm saai te maken met eindeloze lappen tekst met de omschreven patroontjes, zal ik de beschrijvingen in fotootjes zetten. Let erop dat je erop klikt, dan zijn ze goed te lezen!

Heb jij echter voorkeur voor al deze beschrijvingen in een worddocumentje, dan kun je mij dat gerust mailen en dan stuur ik die gewoon naar je toe, deal? (if you want my descriptions in Word to be able to translate, please email this to me!)

Zie hier de afkortingen die ik heb gebruikt, mocht je ergens niet uitkomen...



wat heb ik al-met-al gedaan?

Ik ben van start gegaan met een eenvoudige lap, bestaand uit gewoon allemaal toeren vasten. Gehaakt met mijn eerste haaknaald (2.0) en in acrylgaren die ik bij de Action had gekocht.

Daarna heb ik de stukjes met al die diverse steken gehaakt (die ik hieronder zal beschrijven) en stapsgewijs op de lap genaaid. 

Als laatste heb ik de twee brede lussen gehaakt die om het hele pakketje heen kan worden gedaan zodat het geheel opvouwt en dicht blijft zitten. En dat dus ook allemaal gewoon met vasten.

Ik heb getracht een geleidelijke overloop van blauw naar lila te haken. Zie je dat?









helemaal links:
LAPJE 1 & LAPJE 2

LAPJE 1

Helemaal links zie je een half rondje bovenin. Dat is voor het ronde spiegeltje. Ik heb vanochtend diverse mini-lapjes gehaakt om te proberen te achterhalen hoe ik dit gedaan heb. Maar... het is een misterie gebleven. 

Dus... als jij het weet of suggesties hebt, dan hoor ik dat graag, hetzij als reactie onderin, hetzij via de mail!! (zie detailfoto's helemaal onderaan deze blogpost)

LAPJE 2


Omdat dat halve rondje nogal druk oogde, heb ik daaronder een eenvoudig lapje gemaakt van toeren met vasten. Het meest creatieve aan dit onderste deel is de knoopsgat. De 1na laatste toer vasten heb ik onderbroken met een paar kettinglossen. Die laatste toer heb ik gewoon over die lossen heen gehaakt met vasten. Hoe eenvoudig wil je 't hebben, nietwaar? Je moet er alleen opkomen.

LAPJES 1 & 2

Maar nu werd ik al die eenvoudige saaie toeren met vasten een beetje beu, dus kreeg ik een creatieve explosie... yehááá!!


Om verdere beschrijvingen te vereenvoudigen, ga ik het als volgt aangeven. Op de allereerste foto zie je als het ware 4 "kolommen" met de gehaakte vakjes voor de toiletspulletjes. De linker "kolom" heb hierboven al beschreven. Die daarnaast is de 2e van links, daarnaast de 3e van links en daarnaast de meest rechtse "kolom", of de 4e van links... Heb je 'm? Nou dan gaan we snel verder...




LAPJES 3 & 4
tweede kolom van links:
LAPJE 3 & LAPJE 4

LAPJE 3
Bovenin, zie je een blauw lapje en daaronder een lila. Lees gauw verder voor de onthulling...

Het kleine blauwe lapje opent naar de linker zijkant. Heel schattig vind ik die. Het bestaat ook nog eens uit 2 delen: bovenin het wieltjespatroon en daaronder de prachtige  tunische steek. (zie helemaal onderaan in deze blogpost voor leuke alternatieven)







Dit paarse lapje heb ik gehaakt in de Judith steek. Deze is nooit saai om te maken. De eerste 2 toeren dacht ik echt "wat een rommeltje", maar naar mate het lapje groter werd, zag ik dat er best een rustig patroontje begon te ontstaan. 
LAPJE 4

Een nadeel van dit patroontje vind ik, dat die lusjes dwars-over vaak aan dingen blijven haken... Tja... en dan moet je heel voorzichtig... eh... afhaken! 😄









derde kolom van links:
LAPJE 5 & LAPJE 6


LAPJE 5
Bovenin heb ik het weer lekker simpel gehouden met alleen maar vasten. Het is een soort mini-zakje geworden voor kleine haarspeldjes of je labello...

Het gaatje heb ik op vergelijkbare wijze gemaakt als beschreven voor het knoopsgat in lapje 2.



LAPJE 6
Eronder, voor lapje 4, heb ik meerdere steken toegepast. Ik begon onderin met die onwijs grappige schubbetjes van de... hoe toepasselijk: de krokodillen-steek.

Voor deze steek moet je echt heel goed opletten waar je je haaknaald moet insteken. Een concentratie-steek, dus. 




LAPJE 6 (detail)


Maar... kennelijk was de uitdaging toch niet groot genoeg en heb ik het in 2 kleuren gemaakt... Gaaf is die, hé?






LAPJE 6 (detail)
Maar omdat dit uiteindelijk best wat energie kostte, ben ik na een aantal 'schubbetjes' toch maar overgegaan naar wat men noemt, de waaier-steek.


En als laatste, bovenin, ja dat herken je nu wel van lapje 3: hier hebben we de tunische steek weer. Weet je? Onderaan deze blogpost vind je een link met een tunische steek die er weer ietsepietsje anders uitziet. En... zo blijven we altijd leren, nietwaar?






meest rechtse kolom:
LAPJE 7


LAPJE 7
Hier begon ik weer met stokjes. Daarna ging ik wat kabels uitproberen. Maar, de mandjessteek moest er ook nog bij en, voor het geval je dit niet weet: het verschilt wel degelijk van de wavelsteek. Vervolgens moesten er natuurlijk nog wat blaadjes op (wat is een bioloog zonder blaadjes, hé?) en ik eindig hier met, opnieuw de tunische steek (zie je? Hier staat Tunesische steek... hahaha... ) en nog wat vasten en toen was ik klaar! Yessssss....

Hoe ik die blaadjes precies heb gemaakt, dat weet ik niet meer. Ik heb ze geprobeerd na te maken en daarvan heb ik de beschrijving hieronder voor jou uitgewerkt. Maar of ik het echt zo gedaan heb? Ik twijfel daar eigenlijk een beetje aan...












tot slot

Wauw, ik ben serieus (!) 3 dagen bezig geweest met deze blogpost om mijn kladjes goed en duidelijk voor je uit te werken: ik wilde alles even zelf haken om te kijken of het allemaal wel klopt wat ik op heb geschreven. 
Ik hoop dat het ondanks dat, toch een beetje duidelijk is gebleven en nogmaals: je kunt mij gewoon mailen en dan om een wordbestandje vragen voor de verschillende steken die hierin genoemd zijn... 

En heb je iets ontdekt wat niet klopt of aangevuld moet/kan worden? Dan hoor ik dit ook heel graag!!!









Linken




Extra detailfoto's van het misterieuze rondje (LAPJE 1)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten