19 jan. 2017

M.C. Escher


Wauw! Deze Nederlandse kunstenaar uit 1898 heb ik altijd al geweldig gevonden! In mijn lessen over gezichtsbedrog liet ik wel eens wat kunstwerken zien. Hiernaast zie je zijn zelfportret.

De eerste keer dat ik deze Friese werken tegenkwam, was in mijn Filosofie-boek op mijn middelbare school. En ondanks mijn hoge cijfers voor tekenen (nu niet meer, hoor!😉) bleef de vraag "hoe doet hij dat toch??" mij niet meer los...

Daarom hieronder wat meer uitleg van waar Escher mee "speelde" bij het maken van zijn tekeningen... Bijbehorende beschrijvingen zijn grotendeels gekopiëerd uit Wikipedia...




VOORBEELDEN VAN SPELEN MET DIMENSIES:

Tekenen: enerzijds lijkt het alsof Escher een afbeelding heeft gemaakt
van een eerste driedimensionale hand, die een tweede, tweedimensionale 
hand tekent, anderzijds lijkt het alsof de eerste hand juist tweedimensionaal 
is, en getekend wordt door de tweede hand, die driedimensionaal is.

Reptielen  is een combinatie van regelmatige vlakvulling en de relatie twee 
dimensies - drie dimensies: Escher beeldt een openliggend schrift af, waarin 
een regelmatige vlakvulling getekend is, maar een van de reptieltjes in de
 regelmatige vlakvulling stapt uit het schrift en maakte een toertje op de tafel.



VOORBEELDEN VAN ONMOGELIJKE RUIMTELIJKE OBJECTEN:


Klimmen en Dalen: Op deze prent lopen mensen op een soort wenteltrap 
met maar één wenteling, maar waarvan begin en einde aan elkaar 
zijn vastgemaakt, zodat de mensen steeds kunnen klimmen zonder 
ooit hoger te geraken. Hij maakt hier gebruik van de Necker-kubus.


Waterval: hier wordt een onmogelijke driehoek afgebeeld (volg de weg maar
 van het water)Hier maakt hij gebruik van de Penrose-driehoek.


Belvedere: hierop wordt een onmogelijke kubus afgebeeld (volg de pilaren
 maar eens)Ook hier maakt hij gebruik van de Necker-kubus.



VOORBEELD VAN SPELEN MET PERSPECTIEVEN:


Boven en Onder: hier wordt hetzelfde tafereel vanuit twee verschillende
gezichtspunten bekeken.


Hieronder 2 foto´s die uiteraard niet van Escher zijn, maar gemanipuleerd zijn volgens de technieken van Escher (zie link):



    VOORBEELD VAN ONEINDIGHEIDSBENADERINGEN:

    Cirkellimiet: hier zie je regelmatige vlakvullingen, maar aan de randen
    worden de afgebeelde figuurtjes steeds kleiner, zodat er uiteindelijk 
    schijnbaar oneindig veel figuurtjes afgebeeld zijn.



    VOORBEELD VAN SIMULTANE WERELDEN:

    Drie werelden: de drie werelden zijn: de bomen die weerspiegeld
    worden in de vijver, de bladeren die op de vijver drijven, en de vis 
    die erin zwemt. Escher was ook gefascineerd door spiegelingen. 
    In het werk van Escher vinden we dus veel kleurcontrast, structuur, 
    symmetrie en spiegelingen terug.


    VOORBEELD VAN ISOMETRISCHE ILLUSIES:

    Hol en Bol: hier is het niet duidelijk of iets juist dichtbij of ver weg is...



    En hieronder nog enkele voorbeelden. Kijk maar eens of je deze in bovenstaande groepen kunt indelen...



    Op de officiële website van M.C. Escher staan nog meer kunstwerken van Maurits Cornelis Escher.

    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen