12 jan 2017

Alzheimer

Alzheimer is één van de vormen van dementie. Hieronder een heel indrukwekkend gedicht dat twee weken geleden op een begrafenis werd voorgelezen.

Daarnaast ook een paar boeiende linken over dit onderwerp...


ALZHEIMER

Vraag me niet te herinneren
test niet telkens weer mijn verstand
Laat me gaan en weten dat je er bent
Kus me op de wang en pak mijn hand

Mijn verwarring is groter dan je denkt
Verdrietig, ziek en verloren in elk moment
Dat ik jou nodig heb dat weet ik wel
Mij vasthoud en laat voelen dat je er bent

Verlies alsjeblieft niet je geduld met mij
schreeuw en huil niet als ik raar reageer
Ik kan het echt niet helpen hoe ik ben
Ik kan niet anders, hoe hard ik ook probeer

Vergeet nooit dat ik je nodig heb
het mooiste van mij, al lang vergaan
Ik smeek je, hou me vast en van mij
tot dat ik voorgoed ben weggegaan…

Menno Drenth
(vrije vertaling van gedicht “Alzheimer’s Request” Owen Darnell - zie plaatje hieronder)



* Een lezing van dr Erik Scherder over wat er met het brein gebeurt als ouderen meer zouden bewegen
* Voorlichting VUMC over wat je moet weten na diagnose van Alzheimer
* Stichting Alzheimer Nederland, over dementie
* Klokhuis: Alzheimer (let op: alleen de eerste 15 minuten, want daarna begint er een nieuwe aflevering van Klokhuis!)
* een slimme en leuk therapie-spel: de tovertafel
* zie ook mijn andere posts over het brein...
* A short film about music and the human spirit
EO: Het zal je maar gebeuren: vage herinneringen

(tags: altsheimer, altzheimer, vergeten, vergeetachtigheid)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten