26 jan 2017

Garen bewaren tijdens je haak- en breiwerk

Anderhalf jaar geleden sloeg ik aan het haken. En ik ontdek steeds meer mensen om mij heen die ook houden van haken, zowel ouderen als jongeren en ik weet zelfs van mannen die haken! Super leuk! Plus je kunt zoveel van elkaar leren en met elkaar meedenken!!

Vorig voorjaar zat ik ineens met de vraag: 

Kun je op vakantie haken of wordt dit afgeraden? 

Ik las veel op internet dat het werd afgeraden. Redenen waren: wind, stof/zand, moeilijk volhouden, zitstoel enz enz. Toen kwam mijn man ineens met een geweldig idee om mijn garen in de glazen mokken te doen die ze bij de Action verkopen (zie foto) en waar een dekseltje met rietje op zit (het gaatje heeft bij deze dekseltjes een rubber randje er omheen zodat je draad niet schuurt langs een scherpe rand). 

Grandioos! Een soort kluwenhouder dus maar dan voor kleinere bolletjes. Zet het potje naast je stoel en het blijft ook nog schoon en het rolt of waait niet weg... En ondanks dat mijn zusje zich altijd  verbaast over wat ik allemaal in mijn kleine rugzakje heb zitten... haakwerkje in het potje, dekseltje erop en hup, in het tasje. Handig als je ergens moet wachten (bijvoorbeeld op een terrasje, als je man ff de voetbaluitslagen checkt 😎 )

Kortom: hakers, dit is echt een aanrader!

Want... het is héééééérlijk om juist op vakantie te haken! Zomervakantie 2016 heb ik diverse poppen gehaakt: voor Máxima, Frau Antje en het kussend paartje had ik het lijfje en het hoofdje al thuis gehaakt en opgevuld (dat scheelt veel plek in de auto namelijk en dan weet je ook al ongeveer hoeveel garen je nog nodig hebt - ook handig om te weten voordat je vertrekt!). 
Op vakantie heb ik vervolgens de ledematen, haren, schortjes, kaas... kortom: alle kleine losse onderdeeltjes gehaakt. Die konden ook heel makkelijk in de glazen potjes (ik had er 4 mee, o.a. gevuld met fiberfill). De poppen zelf hield ik in hersluitbare diepvrieszakjes... Prima te doen!

Want... eh... om nou kerstpatroontjes te haken in de zomer... dát gaat me wel een beetje ver, hoor Annette... 😉


                 ❦❦❦❦❦❦❦❦❦❦❦


Hieronder nog wat plaatjes van kluwenhouders en van de 3 handwerken waar ik nu mee bezig ben met daarbij tips van hoe ik ze bewaar:

Temperatuurtafelloper
1. Aan het afronden, eindelijk: mijn temperatuurtafelloper. Deze komt binnenkort op de blog! Hier zie je hem opgevouwen (voorheen opgerold) in een bakje van de Action.

CAL-sprei granny's
2. Een CAL sprei met een aantal granny's. CAL staat voor Crochet Along Together (samen hakende) waarin er wekelijks een nieuwe opdracht op internet komt. Een granny is een vierkantje (of andere vorm), waarbij je uiteindelijk alle deeltjes aan elkaar zet. Ikzelf ben bezig met de sprei Dance On The Beach (van Wink, die tijdens dit project zelfmoord heeft gepleegd waardoor het extra indrukwekkend is om deze te haken - vriendinnen hebben deze online-CAL afgemaakt)...

Arraiolos-kleedje
3. Een klein geborduurd kleedje van Arraiolos. Dit is een Portugeese borduursteek in jute, met draad van geitenwol. Als deze klaar is, komt die uiteraard ook op de blog. Ik hou het nog even spannend...  De achterkant, het belangrijkste deel van deze techniek waarop je de waarde van het handwerk kunt bepalen, laat ik ook pas later zien, goed?
Ik heb een patroon van internet gehaald, in excel overgezet en geëxperimenteerd met diverse kleuren. 
De reden was omdat ik de wol al in Portugal had gekocht en mijzelf daar een beetje aan vastgepint heb😉... 
Omdat de jute en de wol best veel plek innemen, zitten deze in een tas. Ik heb hiervoor een doorzichtige plastic tas gebruikt waar ooit een sprei in gezeten heeft... 

(Wellicht ga ik binnenkort weer eens een Frau Antje haken... Who knows...)




Als laatste wat foto's van kluwenhouders voor onze brei-hobbyisten. 

Gisteren liet Hennie mij die van haar zien. Ik had er nog nooit van gehoord, dus bij deze gelijk ook voor mijn bloglezers wat plaatjes opgezocht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten