29 jan 2017

Temperatuurtafelloper

Af!!!!!!  Hier ben ik een heel jaar (& 1 maand afwerken) mee bezig geweest...

Het idee:
Dit heb ik van Pinterest. Zo had iemand de temperaturen opgedeeld in blokjes (zo heb ik het in stappen van 5 graden celsius opgedeeld) en daar kleurtjes bij gezocht. Ik heb de kleuren zo ingedeeld dat de koude kleuren (bijvoorbeeld blauw) bij de laagste temperaturen hoorden en de warmste kleuren (bijvoorbeeld roze) wanneer het het warmst was. De temperaturen zijn afgerond in hele getallen.

De haaksteken:
De toeren van steeds 70 steken heb ik gehaakt met gewone vasten. Met uitzondering van de laatste dag van de maand. Daar heb ik stokjes gehaakt. De rand bestaat uit een rij vasten en een rij kreeftensteek of achterwaardse steek. Het lijkt wel een beetje gevlochten, vind je niet? Het geeft in ieder geval een wat speelsere look aan het werk. Voor het gehele haakwerk heb ik haaknaald 2 gebruikt. Voor het wegstoppen van de draadjes een stompe naald.

Het garen:
Ik heb steeds minibolletjes katoen van Made By Me bij de Action gekocht. Beetje risico i.v.m. de kleurbadjes gedurende het jaar... Maar het is goed gegaan. Van 1 kleur had ik inderdaad een lichte kleurnuance en die heb ik dan maar "B" genoemd en gelukkig niet nodig gehad. Halfverwege woog het kleed 194g. In totaal heb ik iets meer dan 430g aan garen gebruikt. Daarnaast heb ik een tweetal mini-lapjes gehaakt van 10 steken in de breedte en steeds 4 toeren van de kleuren in de juiste volgorde. 1 mini-lapje hou ik bij de temperatuurtafelloper en is netjes afgewerkt. Het andere lapje heb ik meegedraaid in een lichte was op 30 graden en met wasverzachter. Resultaat: minimaal klein beetje gekrompen maar het ziet er nog steeds prachtig uit...

Een tip van Pinterest: bewaar wat restjes draad om het werk eventueel later te kunnen repareren.

Afwerken:
De tafelloper ligt nu vlak om goed te drogen. Gisteren op een kort programma van de wasmachine, met weinig toeren. Minibeetje wasmiddel en wasverzachter erin. Daarna paar uur laten drogen. Nog vochtig heb ik het lekker heet gestreken. Nu ligt het verder te drogen voordat ik dit pronkstuk op de piano leg...

Met dank aan...
Diverse mensen hebben blijvend interesse getoond, waarbij het niet zo moeilijk was om vol te houden... Mijn grootste motivator was natuurlijk mijn man. Hij hielp steeds met keuzes maken, zelfs als ik wat opties via de WhatsApp stuurde tijdens werktijd... Daarnaast hebben Daniëlle en Annette er steeds naar gevraagd. Zo nu en dan stuurde ik ze dan ook een fotootje van de voortgang. Aan tips als "snelhaaknaalden" en "snelstopnaalden" had ik niks! Daarnaast hebben meegeleefd: Anna Joke, Marjolein, Nilvana, Lídia, Jolien, Kees, Hennie, Carla, Janine, Zorayda, mijn schoonmoeder en al mijn bloglezers!

Het was leuk 🤗om te maken en ik vond het prima te overzien met 70 steken in de breedte. Een toer per dag was mij teveel geknutsel😝. Zo'n 5 a 6 toeren deed ik makkelijk tijdens een filmavondje...🤓 De temperatuur noteerde ik iedere dag tussen 8 en 9 's ochtends. Daarvoor gebruikte ik de app "Weer in Nederland". Ook als ik op vakantie😎 was, noteerde ik de temperatuur van thuis. Daarvoor had ik soms wel een allarmpje nodig, hoor. Maar nu is de rust wedergekeerd... 😉

Geen opmerkingen:

Een reactie posten