23 dec 2018

Houten draaibord branden

Een jubileum overslaan? Dat dacht ik niet! Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het branden van dit mooie bamboe draaibord. Je weet wel: zo'n groot houten bord, pizza-formaat zeg maar, waar je bijvoorbeeld broodbeleg op kunt zetten. Of het brood voor een broodmaaltijd. Of... een kerstboom... (ik noem maar iets geks😉)* Je moet 'm alleen niet gebruiken als broodplank. Dat is zonde!

*(Garfield zette de kerstboom gewoon
in een electrisch draaiende beslagkom...
en dan aanzetten... da's pas lachen... 😂😂😂).



Pyrografie

Al hoeft het helemaal geen duur kado te zijn, er gaan wel wat werkuurtjes in zitten. Dat is het nadeel van pyrografie: het is echt een enorm geduldsklusje. Niet alleen moet je heel erg langzaam over het papier gaan, daarna geldt hetzelfde voor het overtrekken van de lijnen op het hout zelf. Maar wat dacht je van iedere keer moeten laten afkoelen om er een ander puntje op te kunnen draaien? En dan weer helemaal heet laten worden. Ook moest ik zo af en toe pauzeren om de kramp uit mijn hand te halen...


Tja, maar het resultaat mag er dan wel zijn, nietwaar? Het is toch super gaaf om met zoiets op de proppen te komen? Nou, ik ga m snel mooi inpakken... Ben benieuwd hoe hij t gaat vinden... Spannend...........



Hoe ik hierop kwam? 

Op een mooie winterdag zag ik op  Pinterest ineens een heel mooi rond houten broodplankje van Inge's Galerie. Ik was namelijk op zoek naar iets wat niet te duur zou zijn, (deels) zelfgemaakt maar wat vooral een heel persoonlijk kado kon worden, want daar hou ik van (dat kun je ook nalezen mijn de blogpost van de onlangs geborduurde handdoek en ook in die over verlanglijstjes). Afijn. Zodoende kwam ik op dat voorbeeld van pyrografie met een houten draaibord... Práchtig vond ik die! Ik dacht eerst: dat is te moeilijk om na te tekenen... 



Al eerder in mijn blog

Hieronder stapsgewijs hoe ik het gemaakt heb, met daarbij wat foto's. Mijn eerdere pyrografie- en andere houtwerken zijn mijn allereerste oefenplankje en het frame voor mijn geborduurde schilderij van het kussend paartje (in Portugeese arraiolos borduursteek)



1. Tekening op hout krijgen

Van de originele foto heb ik de tekening en de spreuk wel aangepast, maar het idee wel min of meer overgetekend. Op papier... 

Probleeeeeem !!!

Op vurehout kun je gewoon met potlood tekenen en weggummen (zie mijn blogpost over het frame). Maar... op bamboe wordt dit mega lelijk! Echt waar: niet doen!! Maar nu dan?


De tekening in spiegelbeeld en met vet veel inkt printen en dan snel en zonder schuiven op je bord leggen? Lijkt me mega veel gehannes. Bovendien had ik het al op papier. Zat ook al te denken aan het volkrassen met potlood aan de achterzijde, papier op bord en dan lijntjes overtrekken. 


Maar toen las ik op de site van Ribbons and Glue dat je helemaal niet moeilijk hoeft te doen en je gewoon door t papier heen kunt branden. Gaaf... eh... Ok: dit was makkelijker gezegd dan gedaan. Ik was lekker bezig: had t papier met wat plakbandjes op de plank geplakt en was lekker aan het branden... Tot ik even eronder ging spieken... Nee!!! Er stonden mooie groeven in maar niks gebrand. Dus... lijntjes moesten over. Wat een enorm geduldsklusje is dat zeg! Maar ja... het is gelukt... Al moest t bord niet groter zijn 😉... Door de sterke lijntjes van het bamboe zelf, kon ik niet voorkomen dat er op sommige plaatsen wat "korrelige" lijntjes ontstonden.



2. Vastplakken

Daarna papier eraf, lijntjes overtrekken en klaar is klara. Nou, niet zo snel! Ik had de bloem pas getekend toen alle andere lijntjes overgetrokken waren. Wat ik vooral een heel gaaf effect vind is dat hier en daar het patroon een klein stukje doorloopt in de zijkant van de plank. Dat is handig ook als je t papier weer precies op de juiste plek moet vastzetten nadat die er vanaf is geweest...


Eh... dat vastzetten was ik gister ff vergeten. Ik vond m al erg los liggen tijdens het branden. Ik ging daardoor de bloem helemaal op de verkeerde plek branden... Lekker knullig. Maar... ik heb de lijn weggemoffeld... Kun jij m nog vinden??? Mazzel was dat het nog niet overgetrokken was, dus de lijn was (nog) heel licht. Maar je moet m kunnen zien😉!

En als je toch aan het zoeken bent: tel eens hoeveel stampers (vrouwelijke bloemdelen) en meeldraden (mannelijke bloemdelen die stuifmeel produceren dat op de stamper moet blijven kleven) deze lelie heeft?? Wil je hier meer over weten, klik dan op deze linken: meeldradenstampers, of de leliaceae (ofwel de lelie-achtigen). Die laatste link heeft veel plaatjes van lelies - welke lelie heb ik nagetekend, denk je??



Andere ideetjes...

Hieronder wat linken voor andere originele ideetjes om te kunnen branden, naast foto- of schilderijlijsten: wasknijpers, houten lepels, een houten ansichtkaart, puzzel-onderzetters, klerenhangers, hamers, onderzetters van kurk, potloden... en nog veel meer!!



Nou, ik deel graag foto's van hoe ik dit gemaakt heb. Maar wat ik onmogelijk met je kan delen is die heerlijke openhaardgeur die er vrij komt bij het branden. Alleen daar kan ik al van genieten!
En dan nu... op naar de big party!


Een paar weekjes later heb ik deze
gemaakt. Op bakpapier getekend en
gebrand - dat gaat nóg makkelijker!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten