16 dec 2018

Handdoek borduren

Alweer een mooie handdoek af. Voor een 40jarig huwelijksjubileum. Tja, eventje googlen en dat is... een robijnen huwelijk. En een robijn is rood, dus... voilà... een mooie handdoek. Met een mooi zeepje erbij en dan mooi in een folie ingepakt. Ik hou altijd wel van persoonlijke kadootjes. 



Tussen de foto's kun je ook een vergroting van de rand zien. Handig als je het zelf een keer wilt proberen. Een patroon tekenen kan echter op gewoon hokjespapier. Iedere keer ben ik weer ingewikkeld aan het doen, maar uiteindelijk zet je de kruisjes toch boven elkaar: dan weer óp een "bobbeltje", dan weer tússen de "bobbeltjes" in. Ik steek steeds schuin onder of schuin boven naast het "bobbeltje" en dan is het gelijkmatig verdeeld zodat je niet een rijtje brede en een rijtje hele smalle kruisjes krijgt, want dat is gewoon geen pan!

Ik begin dan lekker met de goude ringetjes want dan ziet het er al binnen 20 minuutjes heel chique uit en dat motiveert om vol te houden. Grappig dat ik na het borduren van mijn vorige handoekken steeds zoveel last van mijn vingers kreeg en nu, na al het haken en borduren van afgelopen jaren, ik er bijna geen last meer van heb gehad.

Omdat ik nu rustig de tijd ervoor heb genomen, heb ik bij iedere keer de naald erdoor halen, steeds rustig gekeken of het draad aan de achterzijde geen lusjes maakte, wat best slordig is want je kan ze na verloop van tijd zo slecht wegwerken...

Wat ik nu ook anders heb gedaan is, als ik meer dan 1 steek moest overslaan aan de achterzijde, stak ik de naald voorzichtig en heel oppervlakkig aan de achterzijde dóór de achterste lusjes van de handdoek heen. Daardoor blijft je aan de achterkant eigenlijk vooral de kleine steekjes zien een oogt het een stuk profesioneler... Dus een volgende uitdaging: ook de kleine steekjes verstoppen...???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten