22 dec 2018

Kerst onderzettertjes

Kun je tellen en kun je stokjes, lossen, vasten en halvevasten haken? Dan ben je er helemaal klaar voor. Kun jij alleen tellen? Dan weet je vast wel iemand die aanhaakt...

Haak je zelf, haak je dan weer met mij mee? Deze kerst-onderzettertjes heb je in een uurtje gehaakt. Ik wel in ieder geval. En zo makkelijk! En eh.... ik zeg wel "kerst", maar ze kunnen natuurlijk in allerlei kleuren gehaakt worden!

Ik zag het originele patroon via Pinterest. Een filmpje in het Engels. Vandaar mijn Nederlandse vertaling hieronder... Voor vragen kun je altijd contact met mij opnemen of op deze blogpost reageren.

Ik raakte erdoor gefascineerd omdat ik door dit patroontje eindelijk achter het geheim kwam hoe een van de mooiste gehaakte Mandala's gehaakt werd: ik haakte namelijk al af bij de lichtblauwmetgele toer...

Afijn. Nu de vertaling van het patroon (van die met het witte hartje) en wat nuttige linken...



T1 (wit): 5L (d.i. 1L + 1st + 1kL)
T2 (wit): in de 5e lus vanaf de haaknaald (dus de 1e die je gemaakt hebt) haak je (1st + 1L)x11 (incl de eerste 3L heb je nu 12st). Eindig met 1hv in de 4e steek van het 1e "stokje". Hecht af (haak 1L, haal het draad erdoor en knip het draad).

T3 (rood): haal het nieuwe draad door een van de lossen van T2, knoop die vast en haal het draad er nogmaals doorheen voor je eerste lusje. Haak nu 3L. Haak 2 onafgemaakte stokjes (zie mijn link over de gebruikte afkortingen) en haal nu het draad door alledrie de stokjes (dus door 4 lusjes). Afhechten.

T4 (wit): maak een lusje met een nieuwe kleur op je haaknaald. Steek in een van de ontstane gaatjes door de 2L van T2. Haak nu steeds in alle "gaatjes": 1v + 4L. Eindig met 1hv in de top.
T5 (wit): 1hv in de opening onder de 4L van de vorige toer om je lus daar te plaatsen en haak nu in iedere opening 5v. Eindig met 1hv en hecht af.

T6 (rood): maak een lusje met een nieuwe kleur op je haaknaald. Steek in de middelste steek van de 5v van de vorige toer. Haak in deze ene steek: 1st + 2L + 1st. Haak nu 3L, sla er 4 over (skip4) en als het goed is, zit je nu weer bij de middelste van de 5v. Herhaal dit en eindig met 1hv. Afhechten.

T7 (wit): maak een lusje met een nieuwe kleur op je haaknaald. Haak nu een "V-steek": steek in het gaatje onder de 2L van de vorige toer en haak in hetzelfde gaatje: 1v + 2L + 1v. Haak 1v in het bovenste lusje van het stokje van de vorige toer. Haak nu 2v in de 2 middelste steken van T5 (wit) (het draad gaat dan over het rode heen!). Haak 1v in de V-steek + 2L + 1v. En in de bovenste lus van het stokje: 1v. Herhaal dit tot het eind en eindig met  1hv + 1L. Afhechten.

... en klaar is je onderzettertje! Ik heb hem daarna nogmaals gehaakt, maar dan beginnend met rood... Leuk toch?

Nou, succes!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten