17 dec 2018

Kerstster-bakje haken

Dit bakje vind ik echt zoooooooo schattig geworden! Zoals die pompoenenbakjes die ik eerder heb gepost (het patroon vind je hier en vooral foto's van de stappen vind je hier), staat, nu alle herfstversieringen weer naar zolder zijn en mijn huis voor de kerst versierd is, dit kerststerbakje bij de voordeur vol met muntjes om in collectebussen te kunnen doen. Ach... is zomaar een leuk en praktisch ideetje.


Toen ik bezig was met het haken van die oranje bakjes, bedacht ik dat ik het ook in kerstkleuren kon haken. Vervolgens kwam het idee om er een soort van kerstster van te maken van mijn lieve man. Hij haakt wel niet aan, maar denkt zeker mee... Heerlijk! Nou, en zo is dit modelletje eruit gerold. Uit de ideeën, hé, want met maken ben ik langer bezig geweest... 😉

Afijn. Ik had wat aantekeningen bij het originele patroon geschreven en die zal ik hieronder beschrijven:
En zie hier voor meer uitleg over mijn gebruikte afkortingen en ik heb ook een super handig schema voor je als hulp bij het meerderen en minderen van steken (opvraagbaar per mail(Wijzigen van kleur is het mooiste om te doen m.b.v. de tips van clubcrochet. En anders kun je ook mijn eerdere tips opvolgen.)

GROEN HARTJE:
T1: Haak 2L en haak in de 2e vanaf de haaknaald 6v. Sluit af met 1hv (alternatief: MC + 6v + 1hv).
T2: 2v in elke vaste [12]
T3: 12v [12]

ROOD DEKSELTJE:
T4: herhaal 6x: (2v) + 1v [18] - let op: doe in deze toer alvast een halve kleurwijziging (volgens clubcochet)
T5 - T8: volg hiervoor de toeren 10-13 van het pompoenbakje [18 - 42]
T9: alleen in de achterste lusjes i.v.m. aanhaken van de rode punten: 42v [42]
T10-T17: volg hiervoor de toeren 15-21 van het pompoenbakje [36 - 6]. Afhechten (zonder de groeven te benadrukken, want het is geen pompoen, hé?!)

GROEN BAKJE:
(volg hiervoor de toeren 1-36 van het pompoenbakje)

3 GROENE FLAPPEN AAN BAKJE:
Zet een groen draadje vast aan een van de overgebleven lusjes van de buitenste ring van de rand van het bakje. Haal het draad met de haaknaald door het lusje zodat je een lusje op de haaknaald hebt. Steek daarbij van bovenaf in het lusje. OK. In die rand hebben we 36 lusjes. We gaan er 3 puntige flappen aan haken dus 12 lusjes + 2 aan weerszijde. Per puntige flap haak je eerst 14 steken (let op: de steken aan beide zijden overlappen bij de flappen ernaast). Haak nu heen en weer (en dus niet meer in rondjes). Haak heen steeds het volgende: skip 1 + vasten + skip 1 + 1v. Terug haak je gewoon allemaal vasten. Herhaal dit tot je 2v overhoudt. Hecht af. Maak een nieuwe lus in de 14e steek van de 1e flap en herhaal het bovenstaande tot je 3 flappen hebt. Daarna ben ik om alle randen heen gegaan, volgens mij met vasten (of hv?) om het wat netter te maken (ook daarvoor vanaf de bovenzijde insteken.

3 RODE FLAPPEN AAN BAKJE:
Haak de 3 rode flappen aan de binnenste ring overgebleven lusjes van de rand van het bakje zoals hierboven beschreven. Begin echter ter hoogte van het midden van de groene flappen.

6 RODE FLAPPEN AAN DEKSELTJE:
Haak 6 rode flappen aan de overgebleven lusjes aan het dekseltje (T9) zoals de flappen aan het bakje maar dan wat kleiner (8+2).

... en klaar is je kerstster-bakje!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten