19 nov 2018

Hout branden

Waarschijnlijk was ik een jaar of 12 dat ik mijn naam op een zelfgemaakt vogelhuisje mocht branden. Ik vond dat toen echt super gaaf om te doen. Wellicht heb ik er toen nog meer omheen gebrand, maar dat weet ik niet meer. Afijn. Nu eindelijk toch maar een brandertje gekocht en vanavond ging ik voor t eerst oefenen op een houtje dat ik ooit meegenomen had tijdens een vakantie.

Gaaaaaffff....
Ik begon keurig met de handleiding die onderin het bakje verstopt zat: eerst eens uitvogelen waar al die tuutjes nou voor zijn. Uiteindelijk eentje gekozen die ik erin zou moeten draaien ipv die brede schuine.

Heb ik dit??? Krijg m niet losgeschroefd. Nou ja. Dan maar met deze oefenen.

Brandpen alvast in de houder gezet en toen in de electra. Tja... hoe doe je dat als de stekker links zit en ik rechts ben en er een vrij kort snoer aan zit???😕

Nou, ik vond t maar eng met dat snoer dus die heb ik de hele tijd met mijn linkerhand vastgehouden. Afijn. De pen was al heel snel warm. Maar ja... hoe warm is warm genoeg? Geen haar op mn hoofd dat ik ging voelen.. Doei, hè!! Dus toch maar voor gekozen om het steeds ff kort op t plankje te houden. Leek me wat veiliger. Vooral omdat er in de handleiding stond dat je aangepaste kleding nodig zou moeten hebben. Daarom maar niet mijn polyester bodywarmer aangedaan...😉

En ja hoor: het duurde maar zo'n 3 minuten voor ik kon beginnen met branden. Coooool... Nou ja... eigenlijk helemaal niet "koel"... ha...ha... En weet je? Dat hout branden noem je pyrografie...

Ben toen begonnen met het buitenrandje van het houten schijfje. Zo af en toe kwam er een klein sliertje rook vanaf... (dat ruikt heerlijk! Ik moest een beetje denken aan de op houtskool gepofte kastanjes die we rond deze tijd in Portugal aten - ik mis ze al 20 jaar...😢)

Tijdens het langzaam branden, kreeg ik zo'n beetje het gevoel dat het apparaatje net zo werkte als een strijkbout: af en toe slaat die weer aan en wordt t weer wat warmer. Het duurt ongeveer een kwartiertje en dan is die weer helemaal koud. Ook wel erg handig! Morgen maar even proberen een ander tuutje erop te zetten... (als die heet is, brand ik mn vingers er niet aan, zoals je zult begrijpen)

Afijn. De schaduwen krijg je door iets sneller over het hout heen te gaan. Nou, ik ben super trots op dit effect. Kan ik dus weer een punt van mn bucketlist afstrepen... hihi...

En Jack, dat ik hout zou gaan branden thuis, was dus zeker waar. Maar dat van het vreugdevuur was een geintje, hè?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten