22 nov 2018

Kaarsen smelten DIY

Gisteren vertelde een oudere kennis hoe zij in de oorlog eigen kaarsen maakte. Gewoon van overgebleven stompjes kaars. En met een katoenen strookje die dan eerst een paar keer in kaarsvet gedoopt werd om zwaar te maken. Zwaar te maken??? Ja, tegenwoordig gebruik je daar die ijzeren rondjes voor die je meestal onderdaan in de kaars ziet.

Dit "verzwaren" lijkt onzin, maar is toch wel heel belangrijk want anders gaan de lonten door t hete, gesmolten kaarsvet zweven (lees: zwemmen😉). En dat wil je niet want je wilt het lontje toch KAARSrecht hebben, nietwaar? Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

Eerst had ik een lange stok op t bakje/kopje gelegd waar ik het puntje van de lont omheen had gebogen. Deze lonten heb ik gewoon bij een hobbywinkel gekocht om het gieten eens te proberen. Daarna had ik de gebogen topjes aan de stok vastgezet met ijzerdraadjes (diegene waar de vuilniszak mee dichtgeknoopt kan worden maar die altijd in je la blijven liggen... Die ja).

Dit leek een super stabiele oplossing, ware het niet dat bij t gieten van het gloeiendhete gesmolten kaarsvet, het plastic meesmelt zodra je er een beetje op morst... Ja... dûhû... plastic smelt!! Nooit aan gedacht. Kortom: een plastic pen of - zoals ik ook al zag op pinterest - een plastic wasknijper... is...eh... ook niet zo handig...

Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van lange cocktailprikkers waar ik het lontje voorzichtig overheen boog. Na het gieten moest ik dan het lontje alleen nog wel even opnieuw mooi in het midden zetten.

Vroeger leerde ik bij biologie dat de lont ook gemaakt kan worden uit een soort rietplant, de pitrus [spreek het uit als pit-rus] (zie plaatje). Wil je weten hoe je aan zo'n lont komt? Bekijk dan deze youtube... Deze wilde plant vind je veelvuldig in Nederland en de lont is er met een beetje oefenen, zo uit te halen. Een soort wit rond sponsachtig touwtje is dat dan...

Voor t smelten, trouwens, heb ik een pannetje gekocht bij de Action. Elke keer als die weer leeg was, heb ik met een papiertje al het (nog vloeibare) kaarsvet eraf gepoetst. Dat werkt als een tierelier. Wel mis ik een schenktuutje want dat scheelt morsen, dus ga ik binnenkort nog ff shoppen voor een nieuwe (of heeft de Sint die toevallig meegenomen uit Spanje, toevallig???)

Ga jij binnenkort ook eens proberen kaarsen te smelten? Zet dan wel goed de afzuigkap aan en... als je het kaarsvet op hoog vuur smelt, prima, maar dan ziet de hele keuken in no time blauw en heb je steeds minder kaarsvet in je pannetje... Tja, dat kaarsvet zweeft dan lekker door de lucht... Milly, onze poes, leek er geen last van te hebben, maar ik heb toch wel zo af en toe alles flink gelucht, hoor... Afijn. Dat probleem heb je in ieder geval stukke minder als je even wat meer geduld hebt bij het smelten... 

En over geduld gesproken...

Dat smelten is binnen 2 minuten gedaan. Restjes decoratiezand oid zakt naar de bodem. Dus ook geen last van...

Maar nu:  die vreselijk lelijke deuken na t stollen... Op zich eigenlijk best wel logisch: de kaars stolt natuurlijk veel sneller langs de kanten dan in het (hete) midden...

Ik heb door die deuken die vierkante kaars helemaal overnieuw moeten doen, want ik had er geen rekening mee gehouden dat de deuk zo groot zou zijn en dus had ik geen kaarsvet meer overgehouden van dezelfde kleur. In de video hieronder zie je verschillende stappen bij de eerste keer gieten van deze kaars.

Dus...  nu ik zoveel ervaring heb opgedaan, heb ik voor jou ff een hele belangrijke tip: smelt niet alles op. Laat de kaars eerst goed stollen. Om je een idee te geven: de vierkante kaars heb ik een paar uur in de koelkast gehad. Giet dan een beetje in het midden om het weer een recht vlak te maken. Laat ook dit stollen en giet daarna pas het laatste beetje als een mooi egaal laagje over de hele kaars.
Ik was zo trots op het (2e) resultaat dat ik erg schrok van een grote bubbel in de hoek: het bleek een mooie luchtbel die ik beter had kunnen laten zitten. Maar nee: ik moest 'm zonodig doorprikken , wat niks uitmaakte want ook deze bel was mooi gestold en stevig (had ik inderdaad kunnen weten). Vervolgens heb ik de schade nog willen te beperken door het een beetje aan te duwen maar het is nu nóg lelijker geworden. Nooit meer doen dus. Zonde... Gelukkig maar een klein hoekje... Maar verder vind ik 'm zelf eigenlijk, en ondanks dat hoekje, best goed gelukt...

En als de zogenaamde "kers op de taart" vind ik de expresso- (of Portugeese bica-) kopjes als mini-kaarsjes echt super schattig geworden (en het mini luchtbelletje in één van de kopjes heb ik gewoon laten zitten)... Heel gezellig al die kaarsjes nu het buiten langer donker is... Een leuk kadootje?

Weet je? Nieuwe kleuren ontstaan door diverse kleuren te mengen bij t smelten (zie foto's). Leuk is dat. En de kleur blijft steeds een verrassing omdat het er gestold anders uitziet dan vloeibaar. Ik heb lege hulseltjes van waccinelichtjes bewaard en daar goot ik steeds een dun laagje in omdat dat sneller stolt en ik dan kan checken of de kleur wel leuk is. Ook handig om het restje in te bewaren om later de kaars mooi egaal mee te maken. Vooral die grote waccinelichtjes zijn handig.

Blijft voor mij nog wel een raadsel hoe je die gekleurde strepen maakt op de kaars zelf... Dat moet ik nog even uitpuzzelen. Zal wel iets zijn van "eerst beetje laten stollen voordat je m giet", denk je niet?

En die tip om kaarsen te gieten in wcrolletjes ga ik ook eens proberen... Daarnaast zijn er nog veel meer ideetjes die ik we eens wil uitproberen, zoals het maken van een gatenkaars (met ijsklontjes), een schuimende bierglas of een koffiekaars met heuse koffiebonen... En wist je trouwens dat je de kaars regelmatig moet snuiten? Daarover en over dat het gebruik van de kaars door de jaren heen vaak aangepast is, lees je hier

Kortom: het is echt leuk om dit eens te doen! En heus: het valt super mee met de stank. Alleen heb ik nu wel een lieve poes rondlopen met een mooi glanzend waterafstotend vachtje... hihihi...😊 En ik ga nu snel de gemaakte kaarsen op Marktplaats zetten... Veel plezier met kaarsen maken!! En wil je mijn andere klusideetjes ook zien? Bekijk dan deze link...

1 opmerking: