20 mrt 2017

CARS

One of my favourite films: CARS!!

Zie je het voor je? Pubers van 12/13, vol van stoerdoenerij, grote mond, protestacties enz... en dan door het dolle heen riepen: "Yess, juf... CARS!!!" en even later heeeeeeel stil kijkend naar CARS 1

Misschien is het wel vanwege dit contrast dat ik soms moest slikken als ik tussen hen in zat naar deze film te kijken die ik al minstens 20 keer had gezien... En toen ik het laatst met mijn man zat te kijken, werd ik opnieuw meegenomen in de emoties van dit verhaal... Wauw...

Ooit was er een leerling waar klachten over kwamen dat hij steeds door de film heen murmelde. Omdat hij maar niet stopte en er naast hem nog een leeg stoeltje stond, ging ik naast hem zitten. Wat denk je? Hij was alles aan het meepraten! Hij kende de hele film uit zijn hoofd! Ongelooflijk!!! Zouden zijn ouders ook weten van de talenten van deze jongen? Helaas ontwikkelen veel jongeren tegenwoordig dit soort talenten met vrienden of zelfs helemaal alleen! Ik stimuleer altijd ouders om eens naast ze te gaan zitten en gewoon mee te kijken met computerspelletjes of films... Ook al vind je er niks aan, dan nog kun je vragen wat hen daarin aantrekt, toch?

Afijn. Terug naar CARS: ik vind het zo vreselijk knap hoe de makers van deze film zo ongelofelijk veel emotie en andere menselijke trekjes (bijvoorbeeld competitie, humor, vriendschap, trouw, loyaliteit, heimwee, verlangen, omgaan met herinneringen, doelen, geschiedenis...) hebben kunnen leggen in... gewone autootjes. 

En dat niet alleen: de hele film zit vol symboliek. Neem bijvoorbeeld de vliegende kevertjes (mini-autootjes) op de lampen en later op het beeldscherm. Geweldig gevonden, toch? 

En dan ook nog de geschiedenis van het echte stadje Radiator Springs dat in verval is geraakt door de aanleg van een snelweg waardoor men 10 minuten eerder op bestemming is dan als men over de Route 66 dwars door het prachtige landschap rijdt... Ook best herkenbaar in deze gehaaste tijden, nietwaar?

Kortom: deze hele film is in vele aspecten een waar kunstwerk!



Maar ik ben absoluut fan van Takel:
"Ik ben spektakel, maar dan zonder spek.. haha..." en... 
"Zooo... ik ben goed in dat advocatengedoe, hè?" en... 
"Kijk, dat is Sally. Zij is advocate... en mijn verloofde... Ze valt op mijn uiterlijk!" 
(even een slag om de arm of ik het nu goed heb opgeschreven...)



Afijn. CARS 2 heb ik echter nooit zo gemogen. Toen ik m net had aangeschaft en m thuis de eerste keer keek, had ik alleen het begin en het eind gezien: het heeft lang geduurd voordat ik dit middenstuk (waarbij ik in slaap was gevallen) had gezien, want... op school zette ik dan de film aan, in de hoop elders in het jaar de 2e helft af te kunnen kijken. Dat lukte niet altijd met de planning. Ik handhaafde namelijk een strakke planning voor mijn lessen om de kinderen de opgelegde stof te kunnen behandelen. Wat men vergeet is dat je de kids soms zo anders leert kennen als ze zelfs het lokaal mogen verbouwen en mochten zitten waar ze wilden (ipv volgens mijn strakke plattegrondjes)! Voorwaarde was altijd wel dat ze pas weg mochten als t lokaal weer helemaal netjes was... Sommige collega's deden dat zelf, maar mij niet gezien: dat kunnen ze zelf prima! Maar als ze dan tijdens de film in mijn lokaal kwamen gluren en hoofdschuddend weer verdwenen, dacht ik bij mijzelf: jij bent gewoon jaloers op me dat ik dit gewoon durf op te zetten ipv al die saaie natuurfilms en ook nog tussen de kids durf te zitten en mee kijk!


Trouwens, ik hield met post-itt-jes goed bij waar iedere klas met welke film bezig was. Dat moest ook wel want ik gebruikte deze alternatieve lessen om klassen goed parallel te houden. En aan het eind van het jaar ook voor mij, zodat alles goed en rustig afgerond kon worden. 

Ja, want in die laatste 3 a 4 lessen voor de zomervakantie moesten kinderen soms nog dingen inhalen en deelde ik verrassinkjes uit aan de kids die geen enkele aantekening had gehad gedurende het jaar, dwz altijd alle boeken mee, huiswerk af enz... Leuk was het altijd om deze trouwe en brave leerlingen een keer naar voren te roepen en ze een kleinigheidje mee te geven, zo net even in het zonnetje te zetten... Omdat mijn karakter echter vaak makkelijker klikte met kinderen die gedragsproblemen vertoonden, waren deze momenten ook voor mij heel belangrijk. Tenslotte is iedere leerling even belangrijk!

Tenslotte nog even goed nieuws: bij het zoeken naar trailers van films 1 en 2, kwam ik dit tegen:
Coming this summer (2017): CARS3 (zal McQueen nu de rol van de oude Hudson Hornet krijgen? Spannend!!)


Juffffffff!!! Wanneer gaan we CARS weer kijken????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten