13 okt 2018

Eikeltjes haken

Onlangs heb ik een tweetal eikeltjes gehaakt (zie het herfststukje voor op tafel) en jou beloofd een omschrijving van mijn versie eikeltje te geven. 

Dus bij deze mijn patroontje (2.). Maar eerst de vertaling van het originele patroontje (van squirrelpicnic) (1.), vergezeld met wat vrolijke foto's van beide patroontjes, zodat je kunt vergelijken welke jij zelf het liefst haakt. 

Het zijn weer lekker vlotte haakpatroontjes. Daar hou ik wel van...

De reden van een eigen alternatief was omdat de originele versie (zie vertaling 1. hieronder) bestond uit 2 losse deeltjes die leeg in elkaar geschoven moeten worden.  En dat losse gefriemel vind ik zelf namelijk nogal omslachtig, dus heb ik dit weliswaar als basis gebruikt maar daarvan een eigen creatie (2.) gemaakt. 

Maar... ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de vorm van het originele kapje (1.) toch net even wat mooier vind dan die van mij (2.). Iets platter... Dat komt omdat het origineel begint bij de top van de dop (haha... klinkt wel leuk, hè? Top van de dop...😉) en die van mij eindigt daar en heeft gewoon halverwege een kleurverandering (let op: diverse tips om van kleur te veranderen staan bij de omschrijving!)

En wil je meer herfstideetjes? Klik dan hierop. En heb je nog een leuk alternatief? Reageer dan op deze post zodat iedereen dat kan lezen. Lijkt me gaaf!!

Maar goed. Genoeg gebabbel😉. Nu de haakpatroontjes...

Allereerst de hieronder gebruikte afkortingen en symbooltjes en het overzicht dat ik gebruik voor het meerderen en minderen van steken (schroom niet die bij mij op te vragen: anderen hebben dit ook al van mij ontvangen via de mail. Maar... nu gaan we echt aan de slag. Haak je met me mee??



1. VERTALING VAN HET PATROON VAN SQUIRRELPICNIC:

Eikeltje (lichtbruin):
T1: MC + 5v [5]
T2: 2v in iedere vaste [10]
T3: 2v in iedere 2e vaste [15]
T4: 15v [15]
T5: 15v [15]
T6: 15v [15]
T7: iedere 4e en 5e samenhaken en 1hv als laatste [12]. Afhechten.

Kapje (donkerbruin):
R1: MC + 5v [5] (lang draad aan de binnenzijde overhouden voor t steeltje)
R2: 2v in iedere vaste [10]
R3: 2v in iedere 2e vaste [15]
R4: 2v in iedere 3e vaste [20]
R5: iedere 3e en 4e samenhaken en 1hv als laatste [15]. Afhechten.

Steeltje:
Met overgebleven draadje van het kapje een lusje aan de buitenzijde vormen. Dan het overige draadje via een nabijgelegen gaatje naar buiten halen. Haak nu 5L. Afhechten.



2. EIKELTJE EN KAPJE IN EEN GEHEEL:

Eikeltje (lichtbruin):
T1: MC + 5v [5]
T2: 2v in iedere vaste [10]
T3: 2v in iedere 2e vaste [15]
T4: 15v [15]
T5: 15v [15]
T6: 15v [15] (een 3e optie: alleen achterste lusjes en dan later van bovenaf naar beneden insteken en 15v haken)

Wijzig van kleur. Het mooiste is om dit te doen m.b.v. de tips van clubcrochet. En anders kun je ook mijn eerdere tips opvolgen.

Kapje (donkerbruin):
T7: 2v in iedere 3e vaste [20]
T8: haak alleen in de achterste lusjes: haak iedere de 3e en 4e samen [15]
T9: haak iedere 2e en 3e samen [10]
Vul het nu op, bijvoorbeeld met fyberfill.
T10: alle steken 2 aan 2 samenhaken [5]
T11: haal het draad door de steken en trek aan.

Steeltje:
Haak 5L en vanaf de 2e lus vanaf je haaknaald 4hv terug omlaag. Afhechten en draadjes wegwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten