6 feb 2019

Brandweermok schilderen

Je zou denken dat het dan alleen gaat om het heel stabiel houden van je pen/stift? Maar... er komt veel meer bij kijken, hoor!  

Een jaartje of 4 terug kreeg ik van Merijn een beschilderde mok met daarop een miniafbeelding van een plantje, een super leuk theezaklabeltje die "hop!" zo over het randje bungelt en tussen wat horizontale streepjes... mijn naam. Weet je wel hoe gaaf het is om een kadootje met je naam te krijgen!! Dat geldt natuurlijk niet in gevallen als "A boy named Sue" 😃




Naam...
In mijn tijd als docent op de middelbare school heb ik absoluut gemerkt dat de meeste mensen dat wel leuk vinden. Je naam is toch je unieke identiteit, nietwaar? En wat is er leuker dan een kadootje te krijgen met jouw naam erop en dat op jou afgestemd. Dat betekent dat iemand zich in jou persoonlijk heeft verdiept. Iets wat in de huidige cadeaubonnenmaatschappij steeds minder voorkomt 😝.



Eierdopjes
Afijn. Vorig jaar eens gaan kijken bij de hobbywinkel. Stiften voor porselijnen voorwerpen. Zes kleurtjes voor een eurootje of 10. Best prijzig. Maar heb ze ondertussen al regelmatig gebruikt. 

Ik begon voor onszelf met eierdopjes. Heb daarvoor min of meer hetzelfde patroon aangehouden als het kopje dat ik van Merijn had gekregen. Echter, na een paar keer voorzichtig op de hand afwassen, sleet er al een beetje weg. Huh?? Het was toch echt wel een goed merk stiften, dacht ik... Vaatwasbestendig zelfs...



Vetvrij !
Omdat ik nu toch wel wat meer kleurtjes wilde en ik onlangs het effect van een wat duurder setje zag (veel beter), heb ik die gekocht en daarmee dus nu aan de slag gegaan.

Ik kreeg bij de aanschaf de nadrukkelijke tip mee: absoluut vetvrij werken!! Dat zou dus inhouden:
1) eerst mok goed schoonmaken (zeepsop kan ook maar ik heb het gelijk grondig met alcohol gedaan) en daarna
2) niet meer met mijn handen direct op het porselein (ik heb tijdens het bewerken latex handschoentjes gebruikt).

En inderdaad: vééél beter...





Plaatjes zoeken
Nu waren de stipjes, namen, miniplantjes en theezaklabeltjes niet meer zo'n klus omdat ik die vaker had gedaan. Maar nu: een mok voor een heuze brandweerman. Daar moet natuurlijk wel wat anders op dan een theezakje...

Dus internet afgestruind voor plaatjes. Heel veel plaatjes! Waar de slang zit, welke delen rood zijn, hoe zo'n knijper eruit ziet... en natuurlijk, om het wat grappiger te maken, wat poppetjes die met de brandweer re maken hebben (spuitfles, hoe je rook tekent, hoe vuur eruit ziet) ...



Leuk kadootje
En voilà... dit is het geworden.  In de ene een mooie hyacyntbol en in de ander wat snoep... Super leuk, toch?



Grappig
Het is wel fijn dat, tijdens het bewerken, je  alles kunt wissen met alcohol als je het fout tekent (het linker armpje had ik eerst veel te klein gedaan... hihihi). Wat ik vooral erg leuk vind is als de tekening net even over het randje gaat... net eventje speels... (dat heb ik zelfst gedaan bij het branden van het draaibord). Bij deze brandweermok heb ik de bluswolk zelfs een beetje over het oortje laten lopen. Vind je dat ook niet grappig?



Afbakken
Afijn. Tenslotte nog dit: bij die eerste set stiften kan het object gelijk de oven in, bij deze moest het eerst 4 uur drogen. Omdat ik het 's middags had gedaan, hebben deze pas de volgende ochtend gebakken.

Onze poes Milly was wel heel nieuwsgierig toen ze stonden te drogen, maar ze mocht er uiteraars absoluut niet bij: stel je voor: kattenharen in de spuitfles... Jakkes!!!





Volgend klusje...
Nou, binnenkort ga ik met mijn eerste set stiften de eierdopjes eens bijwerken, maar dan nu absoluut vetvrij. Eens kijken hoe dat gaat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten