19 apr 2017

Roodje overleden

Lieve lezers, vannacht is onze Roodje overleden. In die 2 jaar hebben we veel met onze lieve guppy beleefd.


Kanibaaltje
Nou ja, lief... Een klein beestje maar met een sterk willetje hoor. En kanibaal tot en met... Daarom moest ze echt apart gehouden worden.
Ze heeft heel lang rondgezwommen in een kom, op het tafeltje in de kamer. De maat was vol toen ze ongeveer een jaartje terug in het drijvende kweekbakje was gesprongen en kronkelend probeerde om het laatste kleintje te pakken. Ik was echt boos op haar. We hadden al zo lang gewacht op kleintjes, ze toen in een kweekbakje beschermd gezet en dan dit... Pas toen we zo'n 38 guppy's in ons aquarium hadden (3 leggen van Roodje en 2 van Grijsje) hebben we deze hongerige moeder terug in het aquarium gelaten...


Aandacht
Daarom hebben we haar in een kom op het tafeltje gezet. Zo konden we van haar genieten als ze weer eens aandacht vroeg als wij een film aan het kijken waren. Ja, echt jaloers was ze, hoor! 's Ochtends was ik nog niet de kamer in en dan zag ik haar al heel hard heen en weer dartelen, bedelend om voer. Net een hondje... hihi... Vaak tikte ze de thermometer tegen t glas aan zodat ik haar niet zou vergeten. En als ik met mijn vinger heen en weer ging voor het glas, ging zij ook heen en weer, mijn vinger volgend. (Zie ook mijn vorige blogpost over Roodje)


Twee fabeltjes over guppen
1. Men roept dat het o zo slecht is voor vissen om ze in een ronde kom te houden want dan groeien de ruggetjes scheef. Nou, dat is echt flauwekul hoor. Roodje zwom echt alle kanten op en er zat lekker veel beweging in, hoor. Een heus ADHD-ertje...
2. Een andere fabel is trouwens dat guppy's levendbarend zouden zijn. Het lijkt er inderdaad wel op maar... schijn bedriegt!! VISSEN KOMEN UIT EITJES. Bij de meeste vissen ontwikkelen die eitjes zich gewoon in het water. Bij guppen ontwikkelen ze zich echter in de buik van het vrouwtje. De mini guppies die dan naar buiten komen, hebben soms zelfs nog een mini-dooiertje aan hun buikjes vastzitten... Dus... geen baarmoeder of navelstreng en... nog steeds is dus een van de vaste kenmerken van een heuse vis: eieren! Heb je trouwens wel eens een ei van een haai gezien?



Springen
Twee keer is ze tijdens het schoonmaken van de kom uit het bakje gesprongen. Wat een immense kracht zit er dan in zo'n mini lijfje, hè? En een keer maakte ze een smak van de tafel op de vloer. Ik wist niet hoe ik het had toen ik haar niet te pakken kon krijgen. Opeens bedacht ik: stoffer en blik. Geniaal: je hebt t visje binnen een paar seconden weer in t bakje. Na de tweede keer heb ik toch maar bakjes met dekseltjes gebruikt. Ook heb ik haar al diverse keren gewoon in de gootsteen laten rondzwemmen tijdens de schoonmaak. Dan zwemt ze heel nieuwsgierig overal heen. Een controlefreakje dus...


Sociaal
Een paar weken terug hebben we haar dus weer terug in het aquarium gezet. Ten eerste omdat dat schoonmaken scheelt. Daarnaast was ook duidelijk dat ze het sociale miste. Een paar keer hebben we andere visjes bij haar gedaan maar die probeerde ze weg te jagen. De enige die ze tolereerde was Geeltje, haar dochter, ook inmiddels groot en moeder... Toch bleef Roodje regelmatig knijpen met haar staartvinnetje. Een teken dat ze iets niet fijn vindt. Dat had kunnen duiden op ziekte, maar in haar geval was ze echt flink fit op momenten dat ze voer en/of aandacht kreeg, hoor! Dat vinknijpen was weg zodra ze bij die andere 38 in het aquarium zat. Daar ging ze helemaal op in het sociale leventje. Logisch, als je je achterachterachterachterkleinkinderen voor het eerst ontmoet, hè? Ze reageerde zo af en toe wel op me maar we misten haar toch wel een beetje op het tafeltje, hoor... En als ik een keer vergat te voeren (guppen kunnen desnoods een week zonder voer en niet voeren is voor deze visjes beter dan teveel voer in ieder geval) keerde ze duidelijk haar rug naar het glas toe. Echt waar!



Logeren
Toen we vorig jaar op vakantie gingen heeft Hennie heel lief voor Roodje gezorgd. Roodje was toen ff uit logeren.




Ziek
Een paar dagen terug zag ik Grijsje met haar staart kronkelen. Gelijk apart gezet. Een dag later had Roodje hetzelfde. Zou dat dan toch iets met de loodjes geweest zijn die ik deze keer om de zuurstofplantjes heb laten zitten? Klinkt onlogisch omdat het maar twee kleine dingetjes waren, maar ik heb ze toch maar door elastiekjes vervangen... De andere visjes ogen nog steeds kerngezond. Ondertussen lijkt het met Grijsje al wel iets beter te gaan. Gisteren kronkelde Roodje wel heel erg naar. Ik heb het gewoon laten doen. Tips voor een pijnloze dood (diepvries, gif, door andere dieren op laten eten, voet erop) vond ik allemaal te gruwelijk en dus was ik opgelucht toen ze vanochtend rustig op de bodem van het bakje lag. Heel vredig. Alsof ze in alle rust is ingeslapen...


Slaap wel lieve Roodje... We gaan je missen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten