24 apr 2017

Mini lente boeketjes

Iedereen weet wel van die plekken in het huis waar geen enkele plant het overleeft, simpelweg omdat het daar te weinig licht krijgt. Ik noem een badkamer zonder raam, ik noem een dichte keuken, een trapgat of een halletje bij de voordeur...

Soms heb je dan even een ideetje nodig. Hierbij enkele ideetjes...

Zo heb ik langs kale zijkanten van kasten een plastic hangplant hangen. Ik ben eigenlijk helemaal niet van plastic planten maar deze kan ik echt aanraden: zo nu en dan hebben ze hele mooie en betaalbare bij de Action. Hou de plantenafdeling dus goed in de gaten.

Ooit woonde ik in een zolderappartement in Amsterdam. Boven het trapgat was een raam in het dak. Super veel licht dus. Ik had toen aan de buitendraaikant van alle traptreden een plantje staan. Super Portugees, blijkt. Grappig hè hoe je dan zulke dingen onbewust overneemt...
Later had ik een hele lichte woning met een trap in de kamer. Voor die trap had ik een paar van die vierkante houten bakjes bij de IKEA gekocht en zodoende herleefde mijn Portugeese traditie opnieuw.

Nu moeten we het doen met een donker trapgat, dus helaas... Maar niet getreurd: met kerst wat kleine nep-kerstroosjes en in de andere tijden wat mooie rozenplantjes. Weliswaar ook nep, maar ik had super mooie bij de Action gevonden...

Tenslotte in de badkamer en op het keukenblad wat verse lenteboeketjes. Ideetje van Annette. Gewoon wat blauwe druifjes uit de bloempot knippen en wat wilde bloempjes erbij en eventueel wat klimop of zo. Grappig toch? En dat blijft wel een weekje of 2 staan. Daarna gewoon vervangen.

Op de foto zie je een potje waar vitC tabletjes in hebben gezeten. Erin staan dus blauwe druifjes, fluitekruid, koolzaad (al begin ik nu te vrezen dat ik vanochtend geen koolzaad maar toch stinkende gouwe geplukt heb...), robertskruid en hondsdraf (dacht ik). Nou, mijn plantenkennis is niet meer wat het geweest is... Let wel op: paardebloem is dan weer niet handig om te plukken: het is dan wel even super mooi geel, maar door de wat drogere lucht binnen, wordt het in no-time een bolletje pluis... En dat wil jij vast niet in huis hebben.

Foutje...
Omdat ik afgelopen najaar een rieten mandje helemaal had gevuld met bolletjes (en ik ben altijd zo eigenwijs ze niet te diep te planten want dan ben ik weer eens bang dat ze niet boven komen...), zijn de hyacinten gaan hangen. Een mooie roze had ik een paar weken terug in een vaas in de kamer gezet. Wat rook dat heerlijk. Vooral 's ochtends en 's middags... Toen ik die vorige week weg moest gooien omdat die helemaal uitgebloeid was en lelijk werd, besloot ik dit nogmaals te proberen. Een witte was al aan het uitbloeien en een hele donkere paarse hing heel erg op de grond. Die twee dus. En ik maar zoeken waar die smerige lucht toch vandaan kwam... Jakkes!! Van die paarse hyacint dus. Lesje geleerd: alleen roze hyacinten mogen voortaan in een vaasje binnen... 

En iemand tipte me ook een keer om een blauwe of lila pot helemaal vol te stoppen met blauwe druifjes. Dat geeft inderdaad een super leuk effect. En... eh... bolletjes lekker laten zitten he?  Als je de blaadjes er pas afhaalt als ze helemaal lelijk zijn, dan hebben de bladgroenkorrels (chloroplasten) maximaal gebruik kunnen maken van zonlicht en is al het mogelijke reservevoedsel opgeslagen in de bol/knol. Dan pas kan die lekker gaan uitrusten om vervolgens in het voorjaar weer stiekempjes boven de grond te komen koekeloeren...

Afijn. Heerlijk om zo met de plantjes bezig te zijn... Ik ga nu even wat mooie plaatjes bij deze blogpost zoeken en dan ga ik eens wat plantjes in minipotjes zaaien. En.. eh... Voor zolang ze klein blijven is dat wel schattig... Daarna weer gewoon overpotten natuurlijk. En water blijven geven, hè buuf?

Advies: doe nooit tuinaarde in een pot. Tuinaarde is veel droger en dan blijf je water geven. Potgrond is dan beter. Wil je oude potgrond weggooien, meng dat dan met de aarde in je tuin. Dat is geen probleem...

Slimmigheidje...
Wil je meerdere zaadjes in grotere potten doen of in de tuin en die later gemakkelijk overplanten in individuele potjes, steek dan eerst lege wc-rolletjes in de aarde en zaai ze daar in. Als je ze wilt overpotten, kun je zo - hop! - het hele rolletje overzetten. Dat is papier, dus vergaat vanzelf wel weer... (zie ook deze blog met tips)

Zo. Genoeg geklets. Ik ga weer eens verder rommelen... Mazzel!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten