11 sep 2018

Slapeloosheid (deel 1): uitrusten

Ook jij bent het vast met me eens dat het belangrijk is om goed te slapen 🙈. De "prikkels" van de dag kunnen verwerkt worden, je huid en organen kunnen zich herstellen en je spieren kunnen uitrusten. Moe naar bed gaan, lekker rustig in slaap vallen en fris en fruitig de volgende dag opstaan... Heerlijk!!

Mijn moeder, verpleegkundige van oorsprong, zei altijd: "op tijd naar bed is belangrijker dan uitslapen want de uren vóór 12u tellen dubbel.".
Nou ben ik niet zo'n ster in sommetjes, maar volgens mij klopt hier iets niet 😖... Of... zou dit te maken hebben met verschillende typen slaapfasen (bijvoorbeeld diegene waarin je het diepst slaapt, de REM-slaap) waar je doorheen moet om echt goed uit te kunnen rusten...?

Maar... wat nou als je niet goed kúnt slapen?

Zelf heb ik daar gelukkig weinig last van. Eten en beweging moet ik in de gaten houden, maar ik kan zelfs staand nog in slaap dommelen. Dat heb ik kennelijk van mijn opa. Al is mijn vader ook wel eens staand in slaap gevallen. Tijdens een wacht bij de marine... tegen een misthoorn (en dan ook gelijk wakker!!)

Ooit had een jongen een oogje op me die, bleek later, medicijnen slikte om wakker te blijven. Hij is zelfs al eens in slaap gevallen tijdens een les... Toen ik later zelf voor de klas stond, heb ik ook wel eens slapende leerlingen gehad. Dan ging ik fluisterend verder en zei ik tegen de klas dat ze zachtjes moesten doen. Dat waren leuke lessen hoor. Vooral als leerlinglief weer wakker werd en iedereen stomverbaasd zat aan te kijken... Haha... Maar nu even tussen ons gezegd: zo'n leerling hield ik dan wel in de gaten, hoor, want voor hetzelfde geld komt hij thuis gewoon niet aan zijn rust toe (ruzies, gamen...) en moet er van school-uit ingegrepen worden...


Afijn. Maar... als je graag wilt slapen of móét slapen, maar het lukt niet...


Ik heb, in een hele moeilijke fase van mijn leven, zo'n periode meegemaakt waarin mijn dag-nachtritme ging omdraaien. 's Nachts was ik klaarwakker en overdag was ik kapot. Ik heb toen van de dokter inslaap-pilletjes gehad. Die zijn heel licht en daarmee val je in slaap en zijn na een paar uur of zo weer uitgewerkt. Ik was namelijk als de dood voor heuse slaaptabletten in verband met de afhankelijkheid die je daardoor creëert: medicijnen zijn een hulpmiddel, een steuntje in de rug - mijn lichaam moet het uiteindelijk zelf weer gaan oppakken, is mijn principe altijd... (let wel: het slikken van slaaptabletten kan in sommige situaties - bijv. van depressiviteit - wel heel fijn zijn - maar: doe het wel onder begeleiding van een huisarts, vooral het langzaam afbouwen)

Ook ben ik tips gaan opzoeken wat van belang kan zijn om in slaap te komen. Zo is het voor mij peesoonlijk heel belangrijk dat ik geen koude voeten heb. Ook overdag kan ik niet in slaap vallen als ik koude voeten heb. Dit zullen vast meer mensen herkennen. Dat mijn voeten in deze een
belangrijke rol spelen, is ook te merken aan het feit dat ik echt onrustig kan worden als de lakens bij mijn voeten niet (meer) strak liggen. Maar dat is persoonlijk. Jij moet uiteraard zelf dit soort dingetjes gaan ontdekken die het rustig in slaap vallen, tegen kunnen gaan. Want, wat jouw type bed en jouw slaap-omstandigheden met jou doen, is juist super belangrijk. Laat je bijvoorbeeld eens uitgebreid informeren bij een goede beddenzaak. Ik noem bijvoorbeeld Stelling Wonen in Wormerveer. Die hebben ook speciaalgevormde kussens. Koop niet zomaar een matras of kussen bij groothandels (zoals de IKEA of zo) maar investeer in een goede voorlichting en in een goed bed. En wil je het niet te duur maken en slaapt jouw partner wel goed? Simpel: investeer in 2 aparte bedden en koop 1 duurder matras & kussen voor jezelf en hou die andere wat eenvoudiger... (lees ook hoe Hanneke ermee omgaat en hoe een vakantie ook mindere kanten kan hebben als je hiermee worstelt)

Afijn. Terug over het in slaap vallen zelf: kennelijk gaan je ogen heel snel heen en weer tijdens je slaap. Dus lees ik ook nog wel eens over tips om je ogen te sluiten en je ogen heel snel heen en weer te bewegen. Ach... volgens mij is dit meer een afleidingstruc. Maar dat geeft niet... als t maar werkt. 

Zo is het misschien wel nog belangrijker om niet naar de klok te kijken en de tijd voorbij te zien gaan! Wat bij mij wel vaak gebeurt (in de winter vaker dan in de zomer trouwens) is dat ik veel te vroeg wakker word. In plaats van rustig te blijven liggen, ga ik dan altijd mijn volgende dag herplannen naar gelang ik nog de tijd heb om te kunnen slapen... Doodvermoeiend is dat en super nutteloos. Heb jij ook deze onlogische gewoonte? Weet dan wel één ding: al lig je gewoon met gesloten ogen in bed, dan nog rust je uit. Het is relaxer om gewoon te bedenken dat je lekker ligt en dat je zo nu ook uitrust, alle uren die je in slaap valt, meegenomen... Je focust dan op wat er wel lukt... En wat mannen nou eenmaal beter doen dan wij vrouwen: gewoon aan helemaal niks denken. Heerlijk lijkt me dat!

Afijn, er schiet mij nu toch weer wat te binnen: heb jij kleine lichtjes in je slaapkamer? De letters van een wekker, een lampje van mobieltje, een stekkerdoos? Probeer dat ook eens uit te zetten of helemaal af te dekken. Soms zijn het juist de kleine dingen die je over t hoofd ziet.

Daarnaast hebben sommige niet-slapers papier en pen op hun nachtkastje liggen. In zekere zin best slim, omdat je dan opschrijft wat je eerst in je hoofd had. Al werkt dit bij mij juist averechts: ik ga dan juist scherper nadenken om niks te vergeten op te schrijven. Wat bij zoiets ook nadelig kan werken is dat je licht nodig hebt om op te schrijven. Iedere keer is dat als een "wake-up-call". Daarnaast... heb je wel eens opgemerkt dat je anders lijkt te denken als je in het donker in bed ligt? Niet alleen lijken problemen veel groter, je stelt andere prioriteiten en dan heb ik het nog niet eens over dat mega machteloosheidsgevoel dat je niks kunt uitvoeren en maar "rustig-in-bed-moet-wachten-tot-het-weer-dag-is". Ik vraag me dan vaak 's ochtends (ik ben namelijk een ochtendmens en dus dan op mijn scherpst) af, waar ik me dan 's nachts zo druk om gemaakt heb... Natuurlijk moet je het wel serieus nemen, maar het helpt mij om me voor te nemen dat ik er 's ochtend overnieuw over na ga denken of het wel echt zo belangrijk is. En... eh... wie zegt eigenlijk dat wij niks mogen vergeten? 

Relax. Bedenk ook dat sommige mensen met minder slaapuren nog steeds scherp blijven.
Het belangrijkste is, volgens mij, dat je allereerst nagaat waarom je slecht slaapt. Bij die jongen van vroeger was het een biologische afwijking. Het lijkt zelfs een erfelijk probleem. In mijn geval waren er moeilijke omstandigheden waarin ik een periode extreem scherp moest zijn. Het kan ook aan "hormonen" liggen: je slaappatroon kan wisselen tijdens je kindertijd, puberteit en zelfs tijdens (en dit geldt alleen voor de dames onder ons) de menstruatiecyclus. Of, het is gewoon de leeftijd: oudere mensen lijken veel minder slaap nodig te hebben dan jongeren, wat nog wel eens irritatie bij ouderen kan oproepen. Maar in dat geval is het dan gewoon accepteren...

Of zoals iemand het laatst verwoorde: "Het helpt gek genoeg wel om te weten dat het hopeloos is - dan hoeft het niet als falen te voelen: niks is zo frustrerend als dingen die niet lukken (inclusief slapen)."


Dat laat maar weer zien hoe blij en dankbaar je mag zijn als je gewoon goed slaapt. Vaak realiseren we ons niet eens dat dat voor veel mensen niet eens normaal is. Ik besef me dan ook dat ik met deze 2 blogposts maar een klein deel kan doorgeven aan mensen die - respect! - worstelen met deze situatie. Ik hoop dat ik aan jou, als jij daarmee worstelt, een ieder geval kan doorgeven dat je bij lange na niet de enige bent die ongewenst wakker ligt 's nachts en dat je het gewoon mag accepteren als zijnde een moeilijkere kant in jouw leven, maar wat jou vormt zoals je bent... Ook als al mijn tips voor jou niet haalbaar zijn. Hou er in je dagelijks leven gewoon rekening mee, dat is het makkelijkste.


Soms, echter, zijn er gewoontes die je kunt afleren of bijsturen. Dat kan definitief of tijdelijk zijn. Zo ontstaat ook de vraag: wat doe je allemaal in de uren voordat je gaat slapen?

Hierover gaat deel 2 met daarbij ook wat tips om op te slomen. Wat dat is: "opslomen"?? Lees snel verder...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten