5 sep 2018

Coimbra: mijn verhalen

Coimbra: de aller aller aller mooiste stad van Portugal, met haar witte universiteit als een parel bovenop de berg. Dit moet je echt met eigen ogen gezien hebben...

Beneden in het dal stroomt de rivier Mondego [Mondêgoe] er romantisch doorheen... Maar, let op: de rivier is verraderlijk met kolken onder de waterspiegel.

Koude en natte winters:

Zo'n 25 a 30 jaar terug hebben ze namelijk zand van de bodem gebruikt voor de bouw. Vooral bij de hoofdbrug Santa Clara is het eng. Over deze brug liep ik iedere dag naar school (eerst naar de Silva Gaio en later de Dom Duarte). Weer of geen weer. En neem maar van mij aan dat als het daar regent (zeg eh... november t/m maart), de echt de hele dag nat en koud bent. Met al die cv-verwarming hier, kunnen Hollanders hier niets bij voorstellen.

Ten eerste, wie wel eens de heuse Portugese regenbui of helemaal een regendag geeft meegemaakt, weet dat de regen soms 1 a 1,5 meter kan opspatten. Daar helpt geen enkele paraplu tegen hoor! En bovendien zijn de huizen daar gebouwd voor hitte. Dus de baksteen die gebruikt wordt is hol van binnen. Daar genieten zilvervisjes echt onwijs van, hihi...

Als ik in een schoollokaal zat, waar, omwille van de mufheid ook nog eens een klein raampje open stond, dan zat je als leerling zelfs met winterjas en sjaal aan, en soms ook met handschoenen, de ganzen dag te klappertanden. De juf had dan wel een voetkacheltje waar je als leerling dromerig naar keek... En dan was je aan het eind van de dag bijna droog... guess what... dan mocht je weer door de regen naar huis.

(ondergelopen straat in Lisboa)
Sommige kinderen waren zo arm, dat het er thuis ook niet veel warmer was. Ik kan me voorstellen dat ze blij waren als ze het 10e jaar (4 vwo) hadden afgerond, want dan konden ze gaan werken en de winkels hadden vaak wel een klein kacheltje... Nou, het zal je dan ook niet verbazen dat veel Portugezen last hebben van een of andere vorm van bronchitis of astma...

En dan vragen mensen hier of de winters daar koud zijn... Technisch niet nee. Overdag meestal niet onder de 10 graden. Maar ik heb het daar zooooo koud gehad!! Ik geniet nog iedere winter van de cv's hier! Wat een verwennerij!!!!



School:

Op de basisschool heb ik nog meegemaakt dat als de juf eraan kwam, iedereen opstond en het volkslied ging zingen. Daarna pas begon de les. Ik weet nog wel dat er een zigeunermeisje was die echt strondvervelend was. Ze moest ook regelmatig naar de juf komen voor een tik net de lineaal op de opgehouden hand. Ooit kreeg ze met de lineaal omdat ze... een koe in haar tas had zitten. Een koe??? Ik vond dat wel erg briljant bedacht van haar. Later bleek ik het toch verkeerd te hebben verstaan, want de woorden vaca [vaaka = koe] en faca [faaka = mes] leken erg op elkaar...

In de les gingen we echt geen spelletjes doen hoor! Nederlanders zijn heel goed in het in de praktijk toepassen van kennis. Daar zijn de Portugezen minder goed in. Maar... de beste technici uit de wereld die komen veelal uit Portugal. Het theoretische niveau daar is heel erg hoog.

Zo heb ik bij biologie dingen voor mijn eindexamen uit mijn hoofd moeten leren waar je hier de binas voor hebt als naslag bij je examen, stof dat zelfs men hier bij een biologie-opleiding nooit hoeft te leren. Bij natuurkunde en wiskunde moest ik alle formules niet alleen uit mijn hoofd leren maar ook van de ene in de andere kunnen omzetten en beredeneren. Bij wiskunde mag je pas op de opleiding een rekenmachine gebruiken. Alles moest uit t hoofd. Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld het rekenen met complexe getallen hier pas in jaar 2 van de wiskundeopleiding aan de universiteit aan de orde komen... Maar ja... als er weinig geld is voor microscopen en ander practicummateriaal, dan blijft er uiteraard ook tijd over voor meer theorie.


Techniek in Portugal

In Coimbra heeft er ook jarenlang een treintje gereden die door de bergen, richting Lousã reed. Ontworpen en afgekeurd in Rotterdam, in Portugal opgelapt. Mobieltjes en abonnementen zijn daar eerder uit dan hier. Zelfs films in de bios draaien daar vaak eerder. In de supermarkt hangen computergestuurde prijskaartjes aan de schappen.

Portugezen hebben het niet door dat ze soms zo ver vooruit lopen op dat gebied. En dan niet de kennis verkopen. Dit land zou zo rijk kunnen zijn als ze maar zouden afstappen van het idee dat alles in het buitenland beter is. Zo erg is dit! Iemand vertelde mij laatst dat het ook een geldkwestie is: ze brengen wel voorstellen op de markt maar kunnen de concurrentie met andere landen financieel niet volhouden. Daar maken andere landen dan kennelijk weer dankbaar gebruik van... Zo werkt dat kennelijk.


Vrij:


Afijn. Iets anders wat daar heerlijk was aan school, waren al die Katholieke heiligen... aan school? Ja joh: we hadden om de haverklap een dag vrij. Dat was heerlijk.

En omdat je met 40 graadjes écht niet in een schoollokaal wilt zitten en al helemaal geen les wilt geven, waren de 3 maanden zomervakantie ook heerlijk! Mijn moeder maakte dan altijd een lijstje van wat we welke dag moesten doen en, als je dan slim was, begon je 's ochtends heel vroeg (ik deed daarom vaak al om 7u het strijkwerk) terwijl alle ramen tegen elkaar open stonden.

Als het dan heet werd (tegen 10/11u) dan gingen alle ramen en rolluiken dicht en dan was je lekker vrij. En dan 's avonds na het eten ff wat vrienden bellen om bij een terrasje af te spreken... Heerlijk was dat. Dat gehaaste hier... ik kan er nog steeds niet aan wennen hoor!

Al moet ik wel opbiechten dat ik altijd veel bezig was met huiswerk en leren voor school en ik er nu toch wel stiekem een beetje spijt van heb dat ik niet meer heb genoten van de lekkere avonden daar om te relaxen...


Vrije dagen volgens Wikipedia: (vertaald door Google)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten